10 sposobów na uniknięcie złych długów
Nawet szybko rozwijający się biznes może złapać finansową zadyszkę,
gdy kilku kontrahentów nie opłaci faktur w terminie. Jeśli
zarządzasz finansami firmy, warto wiedzieć co robić, żeby klienci
płacili na czas.
Problem niezapłaconych faktur dotyka wielu firm – kontrahenci z
różnych powodów nie płacą na czas. Jednakże dziesięć
poniższych działań pomoże Ci dobrze zarządzać firmą
i ograniczy liczbę przeterminowanych należności. Im wcześniej podejmiesz działania, tym większe prawdopodobieństwo, że
poradzisz sobie z dziurami w budżecie wynikającymi z niezapłaconych w
terminie faktur. Szybciej też zdecydujesz, które długi należy
spisać na straty.
Jak uniknąć złych długów – rekomendacja 10 działań
Nasze porady podzieliliśmy na dwie kategorie – przed i po
nawiązaniu współpracy z nowym klientem.
Najpierw działania, które możesz podjąć, zanim zdecydujesz się
rozpocząć współpracę z nowym kontrahentem:
-
Sprawdzaj kontrahentów
i dobieraj ich
w taki sposób, aby reprezentowali różne branże.
Dywersyfikacja bazy klienckiej pozwala ustrzec się przed problemami
związanymi z chwilowymi kryzysami danego sektora.
-
Nie rezygnuj ze swoich kryteriów doboru kontrahentów i
po prostu nie współpracuj z firmami, które ich nie
spełniają. Jest kilka znaków ostrzegawczych, które
powinny zaświecić czerwoną lampkę w Twojej głowie – niepełne
dane kontaktowe, przekładanie momentu podpisania umowy, etc. Takie
niefrasobliwe podejście może dotyczyć też płatności.
-
Informuj klientów o swoich warunkach płatności
od samego początku. Jeśli naliczasz odsetki lub stosujesz kary za
nieterminową płatność, upewnij się, że kontrahent jest tego świadomy i
nie będzie podważał Twojego prawa do naliczenia opłaty dodatkowej, gdy
zajdzie taka potrzeba.
-
Dowiedz się jak najwięcej o swoich potencjalnych kontrahentach, zanim
zaoferujesz im kredyt kupiecki. Sprawdź ich w biurach informacji kredytowej
– wiedza na temat tego, jak regulują swoje zobowiązania może
okazać się bezcenna. Pomocna jest też wiedza o branży, w której
operuje potencjalny klient – jeśli przechodzi ona właśnie
kryzys, jest duża możliwość, że przedsiębiorstwo będzie zadłużone i
nie będzie spłacało swoich wierzytelności w terminie.
-
Przeanalizuj wszystkie wierzytelności spisane na straty w ciągu
ostatnich od 3 do 5 lat. Dzięki temu dowiesz się,
czym charakteryzują się firmy, które nie płacą
i jakie są najczęstsze przyczyny nieregulowania należności.
-
Skorzystaj z usługi faktora, który weryfikuje wierzytelność kontrahentów. Firmy
faktoringowe, takie jak Bibby Financial Services, sprawdzają
wierzycieli, aby ocenić ryzyko niewypłacalności. Mają dostęp do baz
danych, dzięki którym łatwiej im przeprowadzić wywiad
gospodarczy i odradzić współpracę z trudnymi klientami.
Gdy rozpoczniesz współpracę z klientem, przestrzegaj
następujących zasad:
-
Fakturuj klientów na czas
i wysyłaj im przypomnienia o płatności, jeśli okaże się to konieczne.
Zastąp procesy ręczne technologią. Dzięki temu uzyskasz lepszą
kontrolę nad fakturami i będziesz w stanie na bieżąco sprawdzić, kto
zapłacił a kto nie. Inwestycja w rozwiązania technologiczne może być
początkowo kosztowna, ale dzięki automatyzacji oszczędzisz czas i
będziesz miał gwarancję, że ani Ty, ani klient, nie zapomnicie o
zaległej fakturze.
-
Wprowadź
zachęty za szybkie opłacanie faktur. Im szybciej dostaniesz zapłatę za swoje towary lub usługi, tym
mniejsze ryzyko, że stanie się coś nieoczekiwanego i klient nie będzie
w stanie zapłacić. Dzięki temu będziesz miał też większą rezerwę
gotówki, którą możesz wykorzystać na rozwój lub
podczas kryzysu.
-
Wykorzystuj dane na temat płatności kontrahenckich do tworzenia
wzorców zachowań płatniczych i zawsze aktualizuj profile ryzyka
kontrahenckiego, gdy ktoś nie zapłaci Ci na czas.
-
Systematyczność w zarządzaniu wierzytelnościami jest ważna –
bądź na bieżąco z informacją o płatnościach i działaj zawsze, gdy faktura się przeterminuje, a Ty nie otrzymasz płatności. Do monitorowania płatności od
kontrahentów możesz również
zatrudnić firmę faktoringową, taką jak Bibby Financial Services. Faktoring to nie tylko pieniądze
natychmiast po wykonaniu usługi lub sprzedaży towaru, ale także szereg
usług dodatkowych, w tym administrowanie płatnościami i przypominanie
kontrahentom o terminach.
Podziel się tym artykułem z innymi:
Zobacz również nasze pozostałe teksty: