Jak zawczasu ustrzec się przed złymi długami?

Płynność finansowa

By Bibby Financial Services

13 lut 2019

Nawet szybko rozwijający się biznes może złapać finansową zadyszkę, gdy kilku kontrahentów nie opłaci faktur w terminie. Dlatego warto zawczasu zadbać o to, by klienci płacili na czas.

Problem niezapłaconych faktur dotyka wielu firm – kontrahenci z różnych powodów nie płacą na czas. Jednakże można podjąć pewne kroki, które pozwolą ograniczyć  liczbę przeterminowanych należności.

Im wcześniej podejmiesz działania, tym większe prawdopodobieństwo, że sobie poradzisz z dziurami w budżecie będącymi wynikiem niezapłaconych w terminie faktur. Szybciej też zdecydujesz, które długi należy spisać na straty.

Rekomendacje działań

Zanim zdecydujesz się podjąć współpracę z nowym kontrahentem:

  • Upewnij się, że dobierasz kontrahentów w taki sposób, aby reprezentowali różne branże. Dywersyfikacja bazy klienckiej pozwala ustrzec się przed problemami związanymi z chwilowymi kryzysami danego sektora.
  • Nie rezygnuj ze swoich kryteriów doboru kontrahentów i po prostu nie współpracuj z firmami, które ich nie spełniają. Jest kilka znaków ostrzegawczych, które powinny zaświecić czerwoną lampkę w Twojej głowie – niepełne dane kontaktowe, przekładanie momentu podpisania umowy, etc. Takie niefrasobliwe podejście może dotyczyć też płatności.
  • Nie rezygnuj ze swoich kryteriów doboru kontrahentów i po prostu nie współpracuj z firmami, które ich nie spełniają. Jest kilka znaków ostrzegawczych, które powinny zaświecić czerwoną lampkę w Twojej głowie – niepełne dane kontaktowe, przekładanie momentu podpisania umowy, etc. Takie niefrasobliwe podejście może dotyczyć też płatności.
  •   Informuj klientów o swoich warunkach płatności od samego początku. Jeśli naliczasz odsetki lub stosujesz kary za nieterminową płatność upewnij się, że kontrahent jest tego świadomy i nie będzie podważał Twojego prawa do naliczenia opłaty dodatkowej, gdy zajdzie taka potrzeba.
  •  Dowiedz się jak najwięcej o swoich potencjalnych kontrahentach, zanim zaoferujesz im kredyt kupiecki. Sprawdź ich w biurach informacji kredytowej – wiedza na temat tego, jak regulują swoje zobowiązania może okazać się bezcenna.
  • Przeanalizuj wszystkie wierzytelności spisane na straty w ciągu ostatnich od 3 do 5 lat. Dzięki temu dowiesz się, czym charakteryzują się firmy, które nie płacą i jakie są najczęstsze przyczyny nieregulowania należności.

Gdy podejmiesz współpracę z kontrahentem:

  • Fakturuj klientów na czas i wysyłaj im przypomnienia o płatności, jeśli okaże się to konieczne. Zastąp procesy ręczne technologią. Dzięki temu uzyskasz lepszą kontrolę nad fakturami i będziesz w stanie na bieżąco sprawdzić, kto zapłacił a kto nie.
  • Zawsze miej pod kontrolą płatności od kontrahentów – musisz wiedzieć, kto jest Ci winny pieniądze, żeby wiedzieć ile.
  • Wykorzystuj dane na temat płatności kontrahenckich do tworzenia wzorców zachowań płatniczych i zawsze aktualizuj profile ryzyka kontrahenckiego, gdy ktoś nie zapłaci Ci na czas.
  • Systematyczność w zarządzaniu wierzytelnościami jest ważna – bądź na bieżąco z informacją o płatnościach i działaj zawsze, gdy faktura się przeterminuje, a Ty nie otrzymasz płatności.

Podziel się tym artykułem z innymi:


kontakt

Masz pytania? Zadzwoń 0048 225 456 123

lub