Polepszenie warunków pracy nie jest priorytetem dla prezesów

Polepszenie warunków pracy nie jest priorytetem dla prezesów

Quarter 4, 2024

Zaledwie 18% prezesów (przedstawicieli pokolenia FirstGen) uważa, że „polepszenie warunków pracy” jest jednym z trzech najważniejszych aspektów prowadzenia biznesu. Sugeruje to, że są zadowoleni z obecnych struktur w firmach, którymi zarządzają. Takie wnioski płyną z tegorocznego badania Global NextGen Survey 2024, wykonanego na zlecenie PwC (NextGen to globalne badanie rynku wśród przedstawicieli następnego pokolenia w firmach rodzinnych, przeprowadzone na wielu kluczowych obszarach dla PwC).

W jakim jeszcze kierunku prezesi chcą rozwijać swoje firmy? Najwięcej, bo ponad połowa respondentów, wskazała, że jednym z ich trzech głównych priorytetów jest „osiągnięcie wzrostu biznesowego”. Na drugim miejscu (43%) znalazło się „rozszerzenie działalności na nowe sektory”. Dopiero na dalszej pozycji, z wynikiem 18%, plasuje się „polepszenie warunków pracy”. Co istotne, w kwestiach związanych z przejrzystością ról i obowiązków, strukturą zarządzania i cyfrową transformacją, pokolenie NextGen jest mniej optymistyczne niż obecne kierownictwo. NextGen, zarówno w Europie Środkowo-Wschodniej, jak i na całym świecie, jest o ponad 10% bardziej pesymistyczne w tych kwestiach. Zdaniem NextGen wciąż jest wiele do zrobienia w zakresie transformacji zarządzania i wyznaczania strategicznych kierunków dla rodzinnych firm. Ponad jedna trzecia badanych (36%) uważa, że w ich rodzinnych biznesach istnieje opór przed zmianami.

Co znajduje się w raporcie?

Biznes w Europie Środkowo-Wschodniej rozwija się dynamicznie, jednak w ciągu najbliższych kilku lat ulegnie on transformacji. Następcy prezesów mają inne podejście do takich kwestii jak struktura firmy czy wykorzystywanie sztucznej inteligencji. Najbliższe lata przyniosą zmiany i innowacje w środkowoeuropejskim świecie biznesu. Raport pokazuje również różnice w podejściu do sztucznej inteligencji między pokoleniami FirstGen i NextGen. Zaledwie 10% przedstawicieli starszego pokolenia uważa, że w ciągu najbliższych trzech lat sposób, w jaki ich firma tworzy, dostarcza i zdobywa wartość dzięki wykorzystaniu AI, ulegnie zmianie. Natomiast ponad połowa badanych (59%) przewiduje, że technologia AI będzie kluczowa dla przyszłości. Inaczej patrzy na to NextGen – w tej grupie już 75% respondentów jest osobiście zainteresowanych generatywną sztuczną inteligencją, a przeważająca część z nich uważa AI za fundament rozwoju biznesu.
Przeczytaj pełny raport
Co znajduje się w raporcie?

Co znajduje się w raporcie?

  • Wykres i analiza priorytetów obecnych prezesów firm.
  • Różnice w prowadzeniu biznesów przez pokolenia FirstGen i NextGen oraz ich podejście do sztucznej inteligencji.
  • Wypowiedzi ekspertów.
 
Przeczytaj pełny raport