W plastikowej pułapce: Jak branża walczy o oddech między regulacjami a rentownością

Updated: 7 kwietnia 2025

Branża opakowań sztucznych jest branżą z ogromnym potencjałem, który nie jest w pełni wykorzystywany. Sprawdzamy, w jaki sposób regulacje unijne, w tym Zielony Ład i dyrektywa plastikowa wpływają na polski rynek tworzyw sztucznych oraz czy polskie firmy są konkurencyjne na europejskim rynku handlu.

W najnowszym odcinku podcastu „Biznes Jutra” od Bibby Financial Services, gościem Pawła Oksanowicza był Michał Mikołajczyk, prokurent Rekopol - Organizacja Odzysku Opakowań. Podczas rozmowy zwrócił uwagę, że wprawdzie w branży opakowaniowej drzemie duży potencjał, to istnieje w tej branży luka inwestycyjna. A co za tym idzie: jest potrzeba wdrażania innowacji. Na pytanie, czy pod względem prawnym ten ekosystem jest stabilny, ekspert podkreślił, że zawsze może być lepiej. - Nie jest różowo. Jeżeli chodzi o kwestię regulacji surowców, opakowań i odpadów opakowaniowych mamy w Polsce ogromne opóźnienie, na przykład w implementacji pakietów gospodarki o obiegu zamkniętym - powiedział Michał Mikołajczyk. Zwrócił uwagę, że niektóre rozporządzenia całkowicie wyprzedzają istotne regulacje prawne, które zawarte są w ustawie.

W podcaście poruszono szereg istotnych kwestii dla branży opakowań sztucznych. Rozmawiano o barierach utrudniających zwiększenie zawartości recyklatu w produkcji tworzyw sztucznych, jak rozszerzona odpowiedzialność producenta (ROP) wpływa na koszty i rentowność producentów tej branży. Wskazywano też na główne wyzwania w ograniczaniu odpadów z tworzyw sztucznych w Polsce. - Rozszerzona odpowiedzialność producenta to nie jest buzzword - mówi Mikołajczyk. - To nie jest coś, czego przedsiębiorcy unikają. Mam szczęście i zaszczyt reprezentować tych, którzy chcą działać prośrodowiskowo i chcą płacić. Ale chcą jednocześnie być świadomym uczestnikiem budowy tego systemu, a nie biernym płatnikiem. Nie wyobrażam sobie sytuacji, że płacę i kompletnie nie interesuje mnie to, co stanie się z tymi pieniędzmi - podkreślił ekspert.

Michał Mikołajczyk

Prokurent, dyrektor ds. sprzedaży i relacji zewnętrznych w Rekopol - Organizacja Odzysku Opakowań, z którą związany jest od 2004 roku. Prawnik, wolontariusz i pracownik Polskiego i Międzynarodowego Czerwonego Krzyża. Zaangażowany w Circural Economy Package przy BusinessEurope, tworzenie rozwiązań Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta i Agendy ONZ 2030. Autor akcji promujących.
segregację odpadów i świadome zakupy np. kampanii „Dzień bez Śmiecenia”. Organizator inicjatyw z obszaru „zielonego CSR-u”, prowadzonych wspólnie przez przedsiębiorców, samorząd, firmy gospodarki odpadami i organizacje pozarządowe.

 

Wieçej
michal_mikolajczyk_tekst.png

Paweł Oksanowicz

Za sobą ma ponad 25 lat praktyki w mediach, obejmujących prasę, radio, telewizję i platformy internetowe. Jego obszarem specjalizacji są tematy związane z CSR, ESG oraz zrównoważonym rozwojem. Jest aktywnym organizatorem spotkań biznesowych, zarówno tradycyjnych, jak i online. Od lutego 2024 roku związany jest z TVP3 Warszawa, wcześniej pracował w Muzo.FM (Grupa Polsat). Autor 16 książek, z których co najmniej połowa oparta jest na przeprowadzonych wywiadach. Dodatkowo pełni funkcję koordynatora w Grupie Odpowiedzialny e-Commerce w e-Izbie, angażując się aktywnie w rozwój działań zrównoważonego handlu elektronicznego.

 

Wieçej
pawel-oksanowicz.png
podcast-seson-3.png

Szukasz inspiracji? Posłuchaj podcastu biznesowego BIZNES JUTRA i rozwijaj swoją firmę.

Chcesz dowiedzieć się więcej, jak rozwijać firmę i przygotować ją na wyzwania przyszłości? Posłuchaj naszego podcastu. W dwudziestominutowych odcinkach omawiamy tematy, o których powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca: zarządzanie ludźmi, przywództwo, komunikacja i nowe technologie. Zapraszamy do słuchania!