Zobacz inne raporty rynkowe

Sukcesja po polsku. Najciekawsze wnioski z raportu PwC

Sukcesorzy mają niższe poczucie zaufania w rodzinie niż obecne pokolenie właścicieli firm, czyli tzw. Current Gen – wynika z raportu „Polski Sukcesor: na ścieżce wzrostu i ekspansji” opublikowanego przez PwC (polska edycja globalnego badania sukcesorów NextGen Survey 2024). „Warto zastanowić się, co można zrobić, aby poziom zaufania wśród osób rozwijających polskie firmy rodzinne był wyższy” – mówi w raporcie Ewelina Grzelak, dyrektor PwC Polska, doradczyni firm rodzinnych.

Zdaniem Grzelak, kluczowymi elementami budowania i utrzymania zaufania są otwarta komunikacja, jasno określone zasady współpracy oraz precyzyjna wizja przyszłości firmy i ról, jakie mają w niej odegrać poszczególni członkowie rodziny. Kwestia zaufania była jednym z analizowanych tematów raportu, którego główną osią było dziedziczenie firm.

Według badania PwC, 53% firm rodzinnych w Polsce nadal jest prowadzonych przez pierwsze pokolenie właścicieli. To wynik znacznie wyższy od średniej globalnej, która wynosi 32%. Wiele polskich firm wciąż zarządzają ich założyciele, niechętni do przejścia na emeryturę. Aż 58% sukcesorów uważa, że opóźniona gotowość obecnego pokolenia do oddania sterów jest jednym z najtrudniejszych aspektów sukcesji. Co więcej, aż 67% przedstawicieli NextGen ocenia proces przejmowania rodzinnego biznesu jako trudny. Niemniej jednak wymiana pokoleniowa nastąpi nieuchronnie, a wraz z nią – zmiana priorytetów zgodna z wizją NextGen, która nie zawsze jest oczywista.


Kluczowe priorytety na najbliższe dwa lata

Zaskakująco, sukcesorzy nie wykazują tak dużego entuzjazmu wobec sztucznej inteligencji, jak można by się spodziewać. Jedynie 9% z nich aktywnie angażuje się w rozwój generatywnej AI, a 61% planuje to dopiero w przyszłości. Co więcej, w badaniu „Kluczowe priorytety na najbliższe dwa lata” jedynie 26% respondentów wskazało „wdrażanie nowych technologii” jako jeden z trzech głównych priorytetów, a „chęć zaangażowania” w ten obszar wyraziło 40% ankietowanych.

Intrygujący jest również stosunkowo niski priorytet sukcesorów dla aspektów związanych z dobrostanem ludzi. Na przykład tylko 16% z nich deklaruje chęć poprawy warunków dla pracowników, a jedynie 2% chce wspierać lokalne społeczności. „W zestawieniu z koncentracją na wzroście biznesowym (47%) i ekspansji na nowe rynki (49%) widać, że NextGen w Polsce uznają zapewnienie stabilnych podstaw dla rozwoju firmy za priorytet” – komentuje Jacek Pawłowski, radca prawny i partner PwC Legal Polska.

 
Przeczytaj pełny raport
Co znajduje się w raporcie?

Co znajduje się w raporcie?

  • analiza wyników badań polskich sukcesorów;
  • komentarze i wskazówki ekspertów na temat sztucznej inteligencji w biznesie, zaufania oraz podejmowania decyzji;
  • wykaz kluczowych priorytetów i obszarów zaangażowania polskich sukcesorów, w tym ich podejście do sztucznej inteligencji i procesu sukcesji;
  • omówienie wyzwań związanych z przejęciem firmy przez młodsze pokolenie, w tym gotowości obecnych właścicieli do sukcesji;
  • perspektywy i obawy sukcesorów związane z ekspansją na nowe rynki oraz rozwijaniem działań międzynarodowych.
Przeczytaj pełny raport

Zobacz inne raporty rynkowe

Logistyka na fali optymizmu: Raport Confidence Index 2024 zdradza sekrety sukcesu
Raporty rynkowe

Logistyka na fali optymizmu: Raport Confidence Index 2024 zdradza sekrety sukcesu

Czy wiesz, że optymizm w sektorze logistyki i łańcucha dostaw w Polsce osiągnął najwyższy od pięciu lat poziom? Raport Confidence Index 2024, przygotowany przez CBRE i P3, pokazuje, że wskaźnik optymizmu wynosi 52,2.
Czy polskie firmy są gotowe na AI?
Raporty rynkowe

Czy polskie firmy są gotowe na AI?

Sztuczna inteligencja (AI) to już nie tylko modny temat, ale realne narzędzie transformacji biznesu, które pomaga organizacjom działać szybciej, precyzyjniej i efektywniej.
Branża opakowań na rozdrożu: Analiza aktualnych wyzwań i przyszłych kierunków rozwoju
Raporty rynkowe

Branża opakowań na rozdrożu: Analiza aktualnych wyzwań i przyszłych kierunków rozwoju

Trzy czwarte firm z sektora producentów opakowań ma zamrożone pieniądze w fakturach, zaś wysokość nieopłaconych faktur wynosi średnio 55 tys. zł – wynika z badania „Płynność finansowa i wyzwania branży opakowań”, zrealizowanego przez instytut badawczy Keralla Research na zlecenie Bibby Financial Services Polska.
woman in business
Raporty rynkowe

Szklany sufit nie do przebicia? Równouprawnienie na najwyższych szczeblach wciąż tylko w teorii

Na stanowiskach prezesów i dyrektorów generalnych na próżno szukać silnej reprezentacji kobiet.