Sukcesja po polsku. Najciekawsze wnioski z raportu PwC

Introducer-survey-L.jpg

Sukcesorzy mają niższe poczucie zaufania w rodzinie niż obecne pokolenie właścicieli firm, czyli tzw. Current Gen – wynika z raportu „Polski Sukcesor: na ścieżce wzrostu i ekspansji” opublikowanego przez PwC (polska edycja globalnego badania sukcesorów NextGen Survey 2024). „Warto zastanowić się, co można zrobić, aby poziom zaufania wśród osób rozwijających polskie firmy rodzinne był wyższy” – mówi w raporcie Ewelina Grzelak, dyrektor PwC Polska, doradczyni firm rodzinnych.

Zdaniem Grzelak, kluczowymi elementami budowania i utrzymania zaufania są otwarta komunikacja, jasno określone zasady współpracy oraz precyzyjna wizja przyszłości firmy i ról, jakie mają w niej odegrać poszczególni członkowie rodziny. Kwestia zaufania była jednym z analizowanych tematów raportu, którego główną osią było dziedziczenie firm.

Według badania PwC, 53% firm rodzinnych w Polsce nadal jest prowadzonych przez pierwsze pokolenie właścicieli. To wynik znacznie wyższy od średniej globalnej, która wynosi 32%. Wiele polskich firm wciąż zarządzają ich założyciele, niechętni do przejścia na emeryturę. Aż 58% sukcesorów

 uważa, że opóźniona gotowość obecnego pokolenia do oddania sterów jest jednym z najtrudniejszych aspektów sukcesji. Co więcej, aż 67% przedstawicieli NextGen ocenia proces przejmowania rodzinnego biznesu jako trudny. Niemniej jednak wymiana pokoleniowa nastąpi nieuchronnie, a wraz z nią – zmiana priorytetów zgodna z wizją NextGen, która nie zawsze jest oczywista.


Office-Individual-002.jpg

Zaskakująco, sukcesorzy nie wykazują tak dużego entuzjazmu wobec sztucznej inteligencji, jak można by się spodziewać. Jedynie 9% z nich aktywnie angażuje się w rozwój generatywnej AI, a 61% planuje to dopiero w przyszłości. Co więcej, w badaniu „Kluczowe priorytety na najbliższe dwa lata” jedynie 26% respondentów wskazało „wdrażanie nowych technologii” jako jeden z trzech głównych priorytetów, a „chęć zaangażowania” w ten obszar wyraziło 40% ankietowanych.

Intrygujący jest również stosunkowo niski priorytet sukcesorów dla aspektów związanych z dobrostanem ludzi. Na przykład tylko 16% z nich deklaruje chęć poprawy warunków dla pracowników, a jedynie 2% chce wspierać lokalne społeczności.„W zestawieniu z koncentracją na wzroście biznesowym (47%) i ekspansji na nowe rynki (49%) widać, że NextGen w Polsce uznają zapewnienie stabilnych podstaw dla rozwoju firmy za priorytet” – komentuje Jacek Pawłowski, radca prawny i partner PwC Legal Polska.

Przeczytaj pełny raport

Office-Individual-031.jpg

 

Co znajduje się w raporcie?

  • analiza wyników badań polskich sukcesorów;
  • komentarze i wskazówki ekspertów na temat sztucznej inteligencji w biznesie, zaufania oraz podejmowania decyzji;
  • wykaz kluczowych priorytetów i obszarów zaangażowania polskich sukcesorów, w tym ich podejście do sztucznej inteligencji i procesu sukcesji;
  • omówienie wyzwań związanych z przejęciem firmy przez młodsze pokolenie, w tym gotowości obecnych właścicieli do sukcesji;
  • perspektywy i obawy sukcesorów związane z ekspansją na nowe rynki oraz rozwijaniem działań międzynarodowych.

Przeczytaj pełny raport

Zobacz inne raporty rynkowe

Generic-warehouse-400x200-min.jpg

Quarter 3, 1 lipca 2024

Logistyka na fali optymizmu: Raport Confidence Index 2024 zdradza sekrety sukcesu

Czy wiesz, że optymizm w sektorze logistyki i łańcucha dostaw w Polsce osiągnął najwyższy od pięciu lat poziom? Raport Confidence Index 2024, przygotowany przez CBRE i P3, pokazuje, że wskaźnik optymizmu wynosi 52,2.

Czytaj więcej
pulse-2-abstract.jpg

Quarter 4, 1 października 2024

Czy polskie firmy są gotowe na AI?

Sztuczna inteligencja (AI) to już nie tylko modny temat, ale realne narzędzie transformacji biznesu, które pomaga organizacjom działać szybciej, precyzyjniej i efektywniej.

Czytaj więcej
raport_opakowania.png

Quarter 3, 1 lipca 2024

Branża opakowań na rozdrożu: Analiza aktualnych wyzwań i przyszłych kierunków rozwoju

Trzy czwarte firm z sektora producentów opakowań ma zamrożone pieniądze w fakturach, zaś wysokość nieopłaconych faktur wynosi średnio 55 tys. zł – wynika z badania „Płynność finansowa i wyzwania branży opakowań”, zrealizowanego przez instytut badawczy Keralla Research na zlecenie Bibby Financial Services Polska.

Czytaj więcej

Sukcesja po polsku. Najciekawsze wnioski z raportu PwC