Sukcesja po polsku. Najciekawsze wnioski z raportu PwC
Zdaniem Grzelak, kluczowymi elementami budowania i utrzymania zaufania są otwarta komunikacja, jasno określone zasady współpracy oraz precyzyjna wizja przyszłości firmy i ról, jakie mają w niej odegrać poszczególni członkowie rodziny. Kwestia zaufania była jednym z analizowanych tematów raportu, którego główną osią było dziedziczenie firm.
Według badania PwC, 53% firm rodzinnych w Polsce nadal jest prowadzonych przez pierwsze pokolenie właścicieli. To wynik znacznie wyższy od średniej globalnej, która wynosi 32%. Wiele polskich firm wciąż zarządzają ich założyciele, niechętni do przejścia na emeryturę. Aż 58% sukcesorów uważa, że opóźniona gotowość obecnego pokolenia do oddania sterów jest jednym z najtrudniejszych aspektów sukcesji. Co więcej, aż 67% przedstawicieli NextGen ocenia proces przejmowania rodzinnego biznesu jako trudny. Niemniej jednak wymiana pokoleniowa nastąpi nieuchronnie, a wraz z nią – zmiana priorytetów zgodna z wizją NextGen, która nie zawsze jest oczywista.

Zaskakująco, sukcesorzy nie wykazują tak dużego entuzjazmu wobec sztucznej inteligencji, jak można by się spodziewać. Jedynie 9% z nich aktywnie angażuje się w rozwój generatywnej AI, a 61% planuje to dopiero w przyszłości. Co więcej, w badaniu „Kluczowe priorytety na najbliższe dwa lata” jedynie 26% respondentów wskazało „wdrażanie nowych technologii” jako jeden z trzech głównych priorytetów, a „chęć zaangażowania” w ten obszar wyraziło 40% ankietowanych.
Intrygujący jest również stosunkowo niski priorytet sukcesorów dla aspektów związanych z dobrostanem ludzi. Na przykład tylko 16% z nich deklaruje chęć poprawy warunków dla pracowników, a jedynie 2% chce wspierać lokalne społeczności. „W zestawieniu z koncentracją na wzroście biznesowym (47%) i ekspansji na nowe rynki (49%) widać, że NextGen w Polsce uznają zapewnienie stabilnych podstaw dla rozwoju firmy za priorytet” – komentuje Jacek Pawłowski, radca prawny i partner PwC Legal Polska.

Co znajduje się w raporcie?
- analiza wyników badań polskich sukcesorów;
- komentarze i wskazówki ekspertów na temat sztucznej inteligencji w biznesie, zaufania oraz podejmowania decyzji;
- wykaz kluczowych priorytetów i obszarów zaangażowania polskich sukcesorów, w tym ich podejście do sztucznej inteligencji i procesu sukcesji;
- omówienie wyzwań związanych z przejęciem firmy przez młodsze pokolenie, w tym gotowości obecnych właścicieli do sukcesji;
- perspektywy i obawy sukcesorów związane z ekspansją na nowe rynki oraz rozwijaniem działań międzynarodowych.
Zobacz inne raporty rynkowe

Logistyka na fali optymizmu: Raport Confidence Index 2024 zdradza sekrety sukcesu

Czy polskie firmy są gotowe na AI?

Branża opakowań na rozdrożu: Analiza aktualnych wyzwań i przyszłych kierunków rozwoju
