Szybkie pieniądze za faktury

Klienci odbierają od ciebie towar, ale nie śpieszą się z zapłatą? Pomyśl o faktoringu.

Pan Krzysztof jest mikro przedsiębiorcą. Ma trzech kontrahentów. Wykonuje dla nich zlecenia, potem wystawia faktury i czeka. Jeden klient płaci w terminie, za to dwóch przeciąga płatności, jak tylko może. Problem w tym, że to od nich pochodzi 80 proc. przychodów pana Krzysztofa - Zazwyczaj czekam półtora miesiąca. Zdarzało się jednak, że nie widziałem pieniędzy przez trzy miesiące - opowiada pan Krzysztof. Ostatnio, aby opłacić podatek VAT, musiał "wyczyścić" kartę kredytową swoją i żony. Pan Krzysztof nie jest wyjątkiem. Jednym z największych problemów polskich firm są zatory płatnicze, dlatego coraz więcej z nich sięga po faktoring. Dzięki temu nie muszą przejmować się punktualnością swoich klientów.

Na czym polega faktoring? W skrócie firma faktoringowa (faktor) kupuje od przedsiębiorcy jego wierzytelności, czyli to, co są mu winni odbiorcy za dostarczone towary lub usługi. Sprzedawca przekazuje faktorowi kopie faktur i gotówkę dostaje od ręki, np. 80 proc. wartości transakcji. Pozostałe 20 proc. faktor wypłaca, kiedy odzyska należności. Oczywiście nie ma nic za darmo. Firma faktoringowa nalicza prowizje i odsetki od wypłaconych przez siebie zaliczek. Sięgają one kilku procent wartości faktury, ale i tak korzystanie z faktoringu jest opłacalne. Przedsiębiorcy nie muszą czekać na pieniądze, martwić się, z czego zapłacić pensję pracownikom, skąd wziąć na podatek VAT czy za co kupić materiały do produkcji. Dzięki pieniądzom za faktury ich firmy nie mają problemów z płynnością finansową, poza tym przedsiębiorca nie musi upominać się o należności czy szukać sposobów na to, jak je ściągnąć z dłużnika. Tym wszystkim zajmuje się faktor.

Faktoring jest idealnym rozwiązaniem dla każdej firmy (niezależnie od jej wielkości), która prowadzi sprzedaż z odroczonym terminem płatności, czyli zwykłe od 7 do 90 dni. Tylko uwaga, usługa dotyczy płatności nieprzeterminowanych, a więc niedających podstaw do egzekucji. Ograniczeniem jest również uzależnienie firmy od jednego odbiorcy. Co ważne, takie usługi są bardziej dostępne niż kredyt Korzystanie z nich nie wymaga żadnych zabezpieczeń, czyli hipoteki czy gotówki. Faktor zwraca uwagę przede wszystkim na kondycję finansową kontrahenta, a nie sprzedającego należność. Przedsiębiorca ma do wyboru kilka rodzajów usług:

  • Faktoring z regresem (niepełny) - faktor kupuje od klienta faktury z odroczonym terminem płatności i przekazuje na jego konto gotówkę;
  • Faktoring bez regresu (pełny) - wraz z cesją wierzytelności przechodzi na faktora także ryzyko niewypłacalności dłużnika;
  • Faktoring odwrotny - w imieniu klientów faktor reguluje zobowiązania wynikające z faktur wystawionych przez ich dostawców. Zobowiązania" klient reguluje w późniejszym, dogodnym dla siebie okresie;
  • Faktoring eksportowy - dla firm, które sprzedają swoje produkty za granicę.

Poza tym faktoring to nie tylko pieniądze przelewane za faktury. Firmy zajmujące się tymi usługami zarządzają także wierzytelnościami, pilnują, żeby pieniądze spływały na czas, sprawdzają wiarygodność kontrahentów czy zajmują się windykacją należności. Usługi faktoringowe dostępne w Polsce od kilkunastu lat i z każdym rokiem zdobywają większą popularność. W 2000 r. obroty firm faktoringowych zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów wynosiły 6 mld zł. W ciągu dziesięciu lat zwiększyły się ponad ośmiokrotnie. Wzrost wyhamował wprawdzie kryzys, jednak już w ubiegłym roku obroty firm podskoczyły do 55,9 mld zł. Na początku 2011 r. Mirosław Jakowiecki, przewodniczący komitetu wykonawczego PZF, szacował, że obecny rok będzie równie dobry i przyniesie wzrost o kolejne 20-30 proc.

Polski Związek Faktorów zrzesza 14 instytucji finansowych, m.in. Bibby Financial Services, BZ WBK Faktor, Coface Poland Factoring, Fortis Commercial Finance, Pekao Faktoring, Polfactor, Raiffeisen Bank Polska. Informacje o firmach zajmujących się faktoringiem na stronie www.faktoring.pl. Maciej Bednarek Sylwia Śmigieł,

Źródło: Gazeta Wyborcza Mój Biznes

Data publikacji 5 kwietnia 2011

Podziel się tym artykułem z innymi:

Data publikacji 5 kwietnia 2011


kontakt

Masz pytania? Zadzwoń 800 224 229

lub