Blog

By Bibby Financial Services

12 mar 2019

Faktura faktoringowa: czym jest i na czym polega?

O faktoringu wciąż wiemy niewiele - tak wskazuje „Badanie dotyczące faktoringu” ARC Rynek i Opinia, przygotowanego na zlecenie PZF. Prawie 30 proc. zapytanych przedsiębiorców ocenia swoją wiedzę na temat tego rodzaju finansowania jako słabą lub bardzo słabą. Ponadto 37 proc. osób stwierdziło, że ich wiedza dotycząca faktoringu jest przeciętna.

Nic więc dziwnego, że jeszcze bardziej skomplikowany wydaje się termin: faktura faktoringowa. A to nic innego jak wierzytelność cedowana na faktora w ramach umowy faktoringowej. Oto co warto wiedzieć o wierzytelnościach faktoringowych.

Aby wierzytelności nadawały się do finansowania w ramach umowy faktoringowej muszą być:

  • istniejące – wbrew pozorom nie jest to oczywiste. Samo wystawienie faktury nie warunkuje powstanie zobowiązania. Najpierw musi zostać dostarczony towar lub usługa zgodnie z zamówieniem kupującego,
  • bezsporne – w momencie przelania wierzytelności na firmę faktoringową, nabywa ona prawo do otrzymania zapłaty za dostarczony towar lub usługę. W zamian wypłaca faktorantowi zaliczkę. Jeżeli jednak towar nie spełnia warunków zamówienia, faktor mógłby nie odzyskać pieniędzy, które już wypłacił,
  • niewymagalne, nieprzeterminowane – w faktoringu finansuje się wierzytelności z przyszłą datą zapłaty. W przypadku zgłoszenia do finansowania faktury, gdzie termin płatności minął, byłoby to skupowanie długów. Jest to zupełnie inna usługa finansowa.

Kiedy spełnione są te wymogi, faktoring pozwala firmom rozmrozić gotówkę dotychczas niedostępną przez stosowanie odroczonych terminów płatności.

Faktoring zapobiega zatorom płatniczym

Wyobraź sobie, że w Twojej firmie każda płatność jest regulowana niemal natychmiast po opłaceniu faktury. Nie stresujesz się zaległościami kontrahentów, sam również opłacasz podwykonawców tuż po wykonaniu usługi. Twoi pracownicy cenią sobie regularne wypłaty, a Ty nie masz problemu z brakami kadrowymi.

To tylko przykładowy scenariusz tego, co może zdziałać zastosowanie faktoringu. Jak wynika z zeszłorocznych badań KRD przeprowadzonych we współpracy z KPF: „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”, aż 89 proc. ankietowanych spotyka się z nieterminowym regulowaniem płatności przez kontrahentów. Jest to bolączka przede wszystkich małych i średnich przedsiębiorstw, dla których zaleganie z płatnościami faktur może skończyć się w skrajnych przypadkach upadłością firmy.

Faktoring to bodziec rozwojowy dla firmy

Brak zatorów płatniczych to nie tylko komfort i wywiązywanie się ze zobowiązań. Stały dostęp do gotówki pozwala na stworzenie lepszych warunków płatności dla nowych klientów, na co nie każda firma może sobie pozwolić. To również możliwość zainwestowania bieżących pieniędzy w nowe zlecenia, dzięki czemu Twoja firma nabierze rozpędu.

Korzyści płynące z faktoringu nie ograniczają się do jednej konkretnej branży. Branża budowlana, branża transportowa, handel czy tworzywa sztuczne - w każdej z nich stosuje się odroczone terminy płatności. Wszędzie tam, gdzie dostawca ma silną pozycję, przyda się faktoring. Pozwoli on zdobyć stabilną pozycję nawet w trudnej i zmonopolizowanej branży.

Przeczytaj koniecznie czym jest faktoring?

Łatwiej skorzystać z niej niż z kredytu

Weryfikacja zdolności kredytowej firmy w banku wiąże się z licznymi i często skomplikowanymi procedurami. Warunkiem uzyskania kredytu obrotowego jest m.in. odpowiednia historia kredytowa, dlatego stosunkowo „młode” firmy mają małe szanse na takie finansowanie. Dla faktora najważniejsza jest wypłacalność naszych kontrahentów. Zabezpieczeniem w przypadku faktoringu są nieopłacone i nieprzeterminowane faktury faktoranta.

Faktoring zwiększa konkurencyjność Twojej firmy

Brak zatorów płatniczych, odciążenie przedsiębiorcy od konieczności kontrolowania terminowych spłat oraz oszczędność czasu. Finansowanie faktur usprawnia zarządzanie biznesem oraz umożliwia działanie w “trudnych” branżach, w których długie terminy płatności są na porządku dziennym. To również dbanie o wizerunek firmy oraz jej wiarygodność w oczach kontrahentów, partnerów biznesowych czy innych instytucji finansowych.

Podziel się tym artykułem z innymi:

Zobacz również nasze pozostałe teksty:


kontakt

Masz pytania? Zadzwoń 800 224 229

lub