Jak długo firmy w Polsce i na świecie czekają na płatności? - analiza Bibby Financial Services

Ponad 17% polskich przedsiębiorców ma obawy związane z wpływem brexitu na prowadzoną przez nich działalność – wynika z 14. fali badania Bibby MSP Index, prowadzonego cyklicznie na zlecenie firmy faktoringowej Bibby Financial Services. Zdaniem przedstawicieli firm z 11 krajów Europy, Azji i Ameryki Północnej badanych podczas Global Business Monitor 2017 trzy kluczowe kwestie ograniczające wzrost gospodarki w 2017 roku to obecna sytuacja polityczna w USA, brexit i związany  z nim konflikt oraz wojny i terroryzm.

Jak pokazuje badanie Global Business Monitor 2017, polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP średnio czekają na należne im pieniądze/środki za sprzedane towary lub zrealizowane usługi 29 dni. Warto jednak zwrócić uwagę, że w ciągu ostatniego roku polskie firmy doświadczały złych długów czyli nieopłaconych faktur we wskazanym terminie częściej niż większość krajów z Europy, Azji i Ameryki Północnej objętych badaniem.

 W wyniku opóźnień w płatnościach powstają zatory płatnicze, które generują serię negatywnych konsekwencji dla całego rynku. Dostrzegając skalę problemu, uruchomiliśmy kampanię „Płacę faktury – jestem gospodarczo odpowiedzialny”. Problem zatorów płatniczych jest powszechny, dlatego tak ważna jest edukacja dotycząca tego, jak przeciwdziałać temu zjawisku, i promowanie dobrych praktyk biznesowych, szczególnie istotnych dla funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw – komentuje Jerzy Dąbrowski, dyrektor generalny Bibby Financial Services w Polsce.

Stan płatności w Europie

Przedstawiciele niemieckiego sektora MŚP oczekują zaledwie 26 dni na uregulowanie płatności od swoich kontrahentów. Może to świadczyć o wysokiej kulturze płatności wśród przedsiębiorców z tego kraju, jednak pomimo tego ponad jedna trzecia respondentów ucierpiała z powodu złych długów w ciągu ostatniego roku. Większość przedsiębiorców w Czechach (70%) oczekuje na płatności od klientów średnio 30 dni – wynika z badania Global Business Monitor 2017. W ciągu ostatnich 12 miesięcy 41% respondentów odczuło negatywne konsekwencje nieściągalnych długów, a średnia kwota odpisu z tytułu niewypłacalności lub niewypłacalności klientów wynosi 159 tys. koron czeskich. Badanie Global Business Monitor 2017 wykazało, że ponad połowa holenderskich MŚP (57%) otrzymuje środki z wystawionych faktur w ciągu 30 dni.

Przedsiębiorcy z Wielkiej Brytanii mają praktykę oferowania klientom dłuższych terminów płatności, przez co pozostają cały czas w niekorzystnej sytuacji finansowej. W Zjednoczonym Królestwie przedsiębiorcy średnio czekają na płatność 37,5 dnia. Francuskie firmy oczekują zaś na zapłatę aż 45 dni, a prawie dwie piąte francuskich przedsiębiorców z sektora MŚP (38%) twierdzi, że ich zaległe należności od klientów wynoszą średnio 12 tys. euro.

Sytuacja przedsiębiorców w Azji

Jeśli chodzi o zarządzanie przepływem gotówki w Hongkongu, dwie piąte przedsiębiorców (43%) twierdzi, że największym wyzwaniem, z którym się zmagają, jest terminowe otrzymywanie płatności od klientów. Wyniki badania Global Business Monitor 2017 pokazują, że trzy piąte (63%) klientów MŚP potrzebuje 30 lub więcej dni, aby dokonać płatności. Podobnie jest w Singapurze – zdecydowana większość przedsiębiorstw z sektora MŚP (79%) oczekuje na należności ponad 30 dni, a 18% – nawet ponad 60 dni.

Kultura płatności w Ameryce

Z badania Global Business Monitor 2017 wynika, że przedsiębiorcy z USA oczekują na płatność krócej niż kraje z Europy czy Azji. W przeciwieństwie do Francji czy Singapuru prowadzący biznes w USA otrzymują płatność od klientów średnio po 24 dniach. Niestety przedsiębiorcy z Kanady nie mogą pochwalić się podobnym sukcesem – w tym kraju na spływ środków czeka się średnio 38 dni, a 31% firm twierdzi, że w ciągu ostatniego roku miało nieściągalne zadłużenie z przeciętnym odpisem w wysokości 49 000 CAD, w konsekwencji podwyższenia referencyjnej stopy procentowej w 2017 r. Po raz pierwszy od siedmiu lat ponad 40% kanadyjskich respondentów wyraziło obawy, że wyższe stopy procentowe mogą utrudnić rozwój ich działalności poprzez negatywny wpływ na opinie klientów lub koszt finansowania biznesu.

Data publikacji 15 grudnia 2017


kontakt

Masz pytania? Zadzwoń 0800 224 229

lub