5 sposobów, by rozpoznać klienta oszusta

Informacja prasowa

By Tomasz Rodak

24 wrz 2019

Coraz częściej słychać o polskich przedsiębiorcach, którzy zostali oszukani przez klientów podszywających się pod powszechnie znane marki. Co powinien zrobić sprzedawca, aby uniknąć wyłudzenia pieniędzy i towarów?

Obecnie firmy mają do dyspozycji wiele sposobów na sprawdzenie potencjalnego kontrahenta. Już nie tylko osobiste spotkanie, ale cały Internet może pomóc w weryfikacji. Okazuje się jednak, że oszuści są coraz sprytniejsi. Co zrobić, jeśli mamy do czynienia z osobą podającą się za przedstawiciela dużej, znanej firmy, której ratingi we wszystkich wywiadowniach gospodarczych są bardzo dobre? Nawet w takiej sytuacji nie wolno tracić czujności, ponieważ podszywanie się pod znane firmy staje się coraz bardziej powszechne.

Oto 5 sposobów na sprawdzenie, z jaką firmą prowadzone są negocjacje i uniknięcie oszustwa handlowego. Do wdrożenia zawsze, nie tylko wtedy, gdy coś w relacjach budzi wątpliwości.

1. Sprawdzenie domeny maila, z której prowadzona jest korespondencja.

jak rozpoznać klienta oszusta

Oszuści często zakładają domenę łudząco podobną do tej używanej przez znaną firmę, pod którą się podszywają. Różnica może polegać na braku jednej litery, kropce lub myślniku. Warto sprawdzić na oficjalnej stronie internetowej firmy, z jakiej domeny mailowej korzysta i porównać z tą, która występuje w korespondencji. Różnice mogą być bardzo subtelne, ale wystarczy jedna dodatkowa kropka lub myślnik aby podszyć się pod znaną firmę. Sprawdzenie domeny zajmie minutę, a może oszczędzić bardzo dużo problemów.

2. Sprawdzenie daty rejestracji domeny, z której prowadzona jest korespondencja.

Oszusta można rozpoznać poprzez sprawdzenie daty rejestracji jego domeny mailowej. Jeśli powstała parę miesięcy temu, a firma jest już na rynku od 15 lat, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo że mamy do czynienia z oszustem. Można do tego celu wykorzystać narzędzie https://who.is/. Jeśli okaże się, że domena została zarejestrowana stosunkowo niedawno (np. miesiąc lub dwa miesiące temu), należy wzmóc ostrożność. Duże firmy handlowe, zwłaszcza znane marki, działają na swoich domenach z reguły dłużej niż rok. 

3. Telefon kontrolny do centrali firmy.

sposoby na sprawdzenie oszusta

Warto odszukać na stronie internetowej telefon do centrali firmy, za której przedstawicieli podają się potencjalni odbiorcy. Następnie zadzwonić i zweryfikować nazwiska – czy te osoby rzeczywiście pracują w firmie i pełnią funkcje handlowe lub zaopatrzeniowe. Dodzwonienie się do centrali może wymagać cierpliwości, warto jednak poświęcić czas, aby uchronić się przed potencjalnym oszustwem. W stopce mailowej lub na LinkedInie każdy może napisać, że pracuje dla znanej firmy – nie jest to więc żaden dowód autentyczności. Rozmowa z centralą firmy da nam przynajmniej pewność, że rozmawiamy z prawdziwym pracownikiem. Przy okazji warto potwierdzić jego adres mailowy – oszust może podszywać się pod kogoś kto pracuje w firmie.  

4. Miejsce dostawy.

Warto zwrócić uwagę, czy miejsce dostawy to magazyn firmy, z którą rzekomo prowadzone są negocjacje. Oszuści zwykle podają jakieś centra logistyczne. Ten krok wymaga trochę więcej sprawdzania, ale daje nam dodatkową warstwę bezpieczeństwa. To ostatni krok przed wysyłką towarów, czyli ostatnia szansa na uchronienie się przed oszustwem. Jeśli adres dostawy nie będzie zgadzał się z adresem magazynu firmy, warto skontaktować się z centralą i upewnić się, że klient złożył zamówienie na nasze towary. Podejrzany adres dostawy jest wskazówką, że mamy do czynienia z oszustem.

5. Współpraca z wywiadownią gospodarczą lub firmą faktoringową.

firma faktoringowa sprawdza klienta oszusta

Nie każda firma ma czas i wykwalifikowane służby, aby dokładnie sprawdzać wszystkich kontrahentów. Dlatego warto nawiązać stałą współpracę z wywiadownią gospodarczą. Dobrym rozwiązaniem jest również korzystanie z usług firmy faktoringowej, która nie tylko zadba o płynność finansową, ale także sprawdzi wiarygodność finansową i rzetelność potencjalnego partnera. Pracownicy firm faktoringowych mają duże doświadczenie w prowadzeniu tzw. białego wywiadu gospodarczego i mogą być dla przedsiębiorcy znaczną pomocą w momencie wychodzenia na rynki zagraniczne.

Warto pamiętać, że nawet osobiste spotkanie z potencjalnym kontrahentem, np. na targach, nie daje gwarancji rzetelności. W dobie rosnących zagrożeń ze strony oszustów przedsiębiorcy powinni być szczególnie czujni.


kontakt

Masz pytania? Zadzwoń 800 224 229

lub