TOP 5 innowacji w branży finansowej, które warto znać

Top 5 innowacji w branży finansowej, które warto znać

Żadna firma nie wiedziała, jak długo potrwa okres zamrożenia i stagnacji. Mało który przedsiębiorca mógł pozwolić sobie na czekanie, dlatego wiele firm szybko decydowało się na technologiczne rewolucje, które miały ułatwić lub umożliwić pracę, ale również zapewnić bezpieczeństwo pracownikom i klientom (według Bibby MSP Index w sumie 74% firm z sektora MŚP od razu w marcu zaczęła podejmować takie działania).

Konieczność utrzymania pracy zdalnej, kontaktów bezdotykowych, social distance, skłoniły wiele firm do wdrożenie projektów, które przed pandemią zakwalifikowane zostałyby tylko do fazy pilotażu. Biorąc pod uwagę szybkie zmiany technologiczne, można śmiało przypuszczać, że w najbliższym czasie wzrośnie zainteresowanie możliwościami, jakie dają Przemysł 4.0 i automatyzacja produkcji, która pozwala szybko podnosić wydajność, redukować koszty i lepiej zarządzać innowacjami.

1. Bez kolejek w banku, czyli Booksy

Czasami jednak, wizyta w banku jest konieczna. Dlatego bank BNP Paribas szukał innych rozwiązań, które pozwolą klientom i pracownikom na bezpieczny kontakt w placówce. Wykorzystał do tego aplikację Booksy, która jeszcze niedawno była znana tylko w sektorze usługowym. O aplikacji Booksy było głośno, gdy w momencie zamrożenia sektorów usługowych ruch w aplikacji spadł o ponad połowę. W mediach mówiono o szybkiej klęsce start upu, który jednak po rozszerzeniu swojej usługi o kontakty z bankami, powstał jak feniks z popiołów. Dzięki nawiązaniu współpracy BNP Paribas z operatorem aplikacji Booksy klienci mogli umawiać się na wizyty w oddziałach bankowych, bez konieczności czekania w kolejkach. Było to bezpieczne i wygodne rozwiązanie.  W ten sposób z doradcami będą się mogli umawiać także klienci drugiego banku, Aliora. Po otworzeniu się branży usługowej, Booksy na nowo przeżywa rozkwit. Właściciel podaje, że w szczytowym momencie klienci dokonywali nawet 300 rezerwacji na minutę! Do tej pory aplikacja mówi o 1 mln rezerwacji miesięcznie. 

2. Automatyczne podpisy umów, Autenti

Również w branży B2B wszystkie spotkania handlowe z klientami przez pandemię zostały mocno ograniczone. Dla wielu firm było to bardzo problematyczne, zwłaszcza, gdy klient wyrażał zainteresowanie produktem czy usługą, ale bał się przyjechać na podpisanie umowy. Dlatego firmy coraz chętniej zaczęły wdrażać system elektronicznego podpisu, który ma na celu nie tylko przyśpieszenie formalności, ale również zapewnia bezpieczeństwo. Bibby Financial Services, aby ułatwić swoim klientom uzyskanie szybkiego finansowania w formie faktoringu, skorzystało z oferty Autenti, platformy do autoryzacji dokumentów i zawierania umów przez Internet. E-podpis można złożyć na każdym urządzeniu (laptop, komputer, telefon) z dostępem do Internetu. Faktoring jest szybką opcją finansowania przedsiębiorstw, które wystawiają sowim klientom faktury z długim terminem płatności. Dzięki skorzystaniu z usług firmy faktoringowej, pieniądze za fakturę mogą mieć nawet następnego dnia po podpisaniu umowy, dlatego tak ważne było wprowadzenie bezpiecznego i szybkiego rozwiązania w dobie pandemii. Teraz klienci mogą podpisać umowę z firmą z dowolnego miejsca w Polsce. 

3. Nowoczesny kontakt z bankiem, konto za pomocą selfie

Kontakt z bankiem przez aplikację czy wideo chat nie jest czymś nowym, jednak w związku z pandemią była to jedyna bezpieczna możliwość uzyskania porady lub załatwienia sprawy finansowej. Instytucje finansowe, aby zachować dobre relacje z klientami musiały takie rozwiązania coraz bardziej udoskonalać, zachęcając jeszcze do niedawna nieprzekonanych do kontaktów zdalnych. Zmiany wdrożył m.in. PKO BP, który wprowadził do swojej aplikacji mobilnej IKO, asystenta głosowego Talk2IKO, umożliwiającego obsługę bezdotykową. Dodatkowo bank wprowadza możliwość płatności za przejazd autostradami oraz opcję zakładania rachunku przez nowych klientów za pośrednictwem selfie. Podobne rozwiązanie wprowadził Mbank, który również chce zachęcić przyszłych klientów do zakładania konta poprzez zdjęcie. 

4. Bez kolejek na zakupach

Mastercard udostępnił aplikację KiedyDoSklepu.pl , która na podstawie analizy trendów zakupowych pozwala określić, jaki ruch panuje w sklepach spożywczych na terenie Polski w różnych porach dnia i tygodnia. Konsumenci w ten sposób mogą zaplanować zakupy wtedy, kiedy jest najmniej ludzi w sklepie – dzięki temu łatwiej jest im utrzymać fizyczny dystans w stosunku do innych klientów. Wystarczy wpisać kod pocztowy, typ sklepu i dzień tygodnia. W ten sposób konsumenci z całej Polski mogą sprawdzić spodziewany ruch w wybranym rodzaju sklepu o danej porze i zdecydować, kiedy najlepiej wybrać się na zakupy, jeśli chcą zadbać o komfort i bezpieczeństwo swoje, innych kupujących i pracowników sklepu.

Jest to nie tylko wygodne dla klientów, ale również dla sieci handlowych i sklepów.  Menadżerowie sklepów spożywczych mogą lepiej zaplanować wykorzystanie zasobów ludzkich, a także środków służących do ochrony zdrowia zarówno ich klientów, jak i pracowników. Wiedząc, że w danych godzinach mogą spodziewać się wzmożonego ruchu, będą w stanie zapewnić więcej pracowników w sklepie, aby przyśpieszyć obsługę klienta.

5. Płatności bezdotykowe

W obecnych czasach, zbliżeniowe płatności cyfrowe, w formie kart lub portfeli elektronicznych, są zalecaną metodą płatności, aby uniknąć rozprzestrzeniania się COVID-19. Płatności cyfrowe umożliwiają ludziom dokonywanie zakupów online i płatności za towary, usługi, media. Zmiany sposobu płatności miały przede wszystkim zapewnić klientom poczucie bezpieczeństwa. Z danych zebranych przez cashless.pl wynika, że w I kw. bieżącego roku największe banki z Polski miały ponad 5 mln aktywnych użytkowników systemu Blik. Aktywnych to znaczy takich, którzy wykonują przynajmniej jedną transakcję Blikiem w ciągu miesiąca. Dla porównania w IV kw. ubiegłego roku z Blika korzystało ok. 4,3 mln klientów banków ankietowanych przez cashless.pl. Należy jednak pamiętać, że możemy mówić o ewolucji w płaceniu bezdotykowym, nie rewolucji. Według Banku Światowego istnieje ponad 1,7 miliarda osób nieubankowionych, które mogą nie mieć łatwego dostępu do płatności cyfrowych. Dostępność płatności cyfrowych zależy również od dostępności Internetu, urządzeń i sieci do konwersji gotówki na format cyfrowy. Banki jednak coraz bardziej popularyzują płatności bezgotówkowe, pozwalając klientom płacić telefonem czy smartwatchem.

Zmiany technologiczne dla każdego

Innowacje cyfrowe, które wymusiła epidemia, zostaną z nami na dłużej, niezależnie od wirusa. To wygodne rozwiązanie dla klientów, ale i firm. Dlatego tak ważne jest, aby małe i średnie przedsiębiorstwa nie bały się inwestować w rozwój technologiczny i próbowały wdrażać odpowiednie technologie do swojej firmy.

8 lipca 2020


kontakt

Masz pytania? Zadzwoń 800 224 229

lub