Płeć w biznesie, czy kobiety są lepszymi liderkami?
W ostatnich latach obserwujemy dynamiczny rozwój roli kobiet w świecie biznesu. Kobiety stają się coraz bardziej wpływowymi liderami i przedsiębiorcami, przyczyniając się do wzrostu gospodarczego i innowacyjności. W tym artykule zajmiemy się tematem, który od dawna budzi wiele kontrowersji - czy kobiety są lepsze w biznesie niż mężczyźni? Przyjrzymy się mocnym stronom kobiet w biznesie, ich wpływowi na firmy i współpracowników oraz temu, jak je wspierać. Wszystko po to, aby pokazać, jak ważna i inspirująca jest rola kobiet w biznesie i jakie korzyści przynoszą one firmom i społeczeństwu.
Dlaczego kobiety stanowią coraz większą siłę w świecie biznesu?
Kobiety od dawna są obecne w świecie biznesu, jednak dopiero w ostatnich latach ich rola zaczyna być coraz bardziej widoczna i wpływowa. Co przyczyniło się do tego trendu? Jednym z kluczowych czynników jest zmiana społeczna, która zachodzi w wielu krajach na świecie. Kobiety stają się coraz bardziej wykształcone i mają większe możliwości uczestniczenia w rynku pracy. W miarę jak coraz więcej kobiet zdobywa wykształcenie na poziomie wyższym i średnim, ich potencjał do pracy w branżach, które do tej pory były zdominowane przez mężczyzn, rośnie.
Kolejnym czynnikiem jest rosnąca świadomość społeczna na temat znaczenia równouprawnienia płci w miejscu pracy i biznesie. Wraz z postępem społecznym, coraz więcej firm zaczyna dostrzegać korzyści płynące z zatrudniania kobiet i przywództwa kobiet w biznesie. Badania pokazują, że firmy, w których kobiety zajmują kluczowe pozycje, osiągają lepsze wyniki finansowe i innowacyjność.
Nie bez znaczenia jest również rozwój technologii i zmiany w sposobie pracy. Wraz z rozwojem technologii i wzrostem znaczenia branż opartych na wiedzy, kobiety zyskują przewagę nad mężczyznami w zakresie miękkich umiejętności, takich jak komunikacja, kreatywność, empatia i elastyczność. Te umiejętności są coraz bardziej cenione w nowoczesnym biznesie i mogą przyczynić się do osiągnięcia sukcesu w dzisiejszych warunkach rynkowych.
Niestety, pomimo że pozycja kobiet w biznesie rośnie, ich sytuacja jest dalej daleka od równej. Właścicielki firm nadal otrzymują mniej niż połowę kapitału na inwestycje przedsiębiorców płci męskiej, mimo że zapewniają dwa razy większy przychód z każdego zainwestowanego dolara. Nic więc dziwnego, że kobiety stanowią mniej niż jedną trzecią przedsiębiorców.
Jak wygląda sytuacja kobiet w małych i średnich firmach w Polsce?Sprawdziliśmy jak niektóre kwestie związane z aktywnością zawodową kobiet są postrzegane przez osoby pracujące w małych i średnich przedsiębiorstwach. Zobacz raport i zainspiruj się do działań w Twojej firmie! |
|||||||||||
Czy kobiety różnią się w pracy od mężczyzn?
Według badań, kobiety są często bardziej skłonne do pracy zespołowej i elastyczności w podejściu do zadań. Mężczyźni z kolei częściej preferują podejście hierarchiczne i wykonywanie zadań indywidualnie. Warto podkreślić, że oba podejścia mają swoje zalety i w zależności od sytuacji mogą być skuteczne.

Kolejną kwestią, która może wpłynąć na różnice między kobietami a mężczyznami w pracy, jest podejście do ryzyka. Badania pokazują, że mężczyźni są bardziej skłonni do podejmowania ryzyka niż kobiety. To z kolei może wpływać na ich podejście do decyzji biznesowych i stylu pracy.
Niestety badania przeprowadzone przez firmę McKinsey wykazały też, że kobiety rzadziej niż mężczyźni aktywnie starają się o awans. Aż 85% rzadziej proszą o podwyżki i jeśli się już na to zdecydują, to zazwyczaj proszą o 30% mniej. Jednym z powodów może być mniejsze zaangażowanie w kwestie networkingowe - kobiety często mają mniejszą sieć kontaktów, co wpływa na ich możliwości awansu. Często boją się też o to poprosić, bo czują, że nie zasługują, lub zostaną zwolnione.
Warto jednak pamiętać, że wyżej wspomniane cechy to tylko uogólnienia i nie zawsze są związane z płcią - często są one zależne od indywidualnych predyspozycji i doświadczeń każdej osoby. Rolą menedżerów jest więc zapewnienie odpowiednich warunków i wsparcia, aby każdy pracownik czuł się dobrze i mógł podejmować najlepsze decyzje w oparciu o swoje indywidualne cechy i doświadczenia.
Jak kobiety wpływają na sukces firmy?
Kobiety przynoszą firmom wiele korzyści. Pierwszą z nich jest różnorodność, którą wprowadzają do zespołu. Kobiety i mężczyźni mają inne podejście do problemów i inaczej myślą o rozwiązaniach. Dzięki temu, gdy w zespole są zarówno kobiety, jak i mężczyźni, może to prowadzić do ciekawszych pomysłów i innowacyjnych rozwiązań.
Inną ważną mocną stroną kobiet jest elastyczność, dzięki której potrafią szybko przystosować się do zmieniających się sytuacji, co jest niezwykle przydatne w dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu. Mają też one często naturalną skłonność do budowania zespołów i motywowania pracowników, co wpływa pozytywnie na atmosferę w firmie i efektywność pracy.
Kobiety często są też lepsze w nawiązywaniu relacji z klientami i współpracownikami. Potrafią słuchać i zrozumieć potrzeby drugiej strony, a także budować długotrwałe relacje oparte na zaufaniu. W dzisiejszym świecie biznesu, gdzie zwykle liczą się tylko wyniki finansowe, takie podejście może okazać się kluczowe dla sukcesu firmy.
Pracownicy płci żeńskiej są również znani ze swojej skrupulatności i dbałości o szczegóły. Mają tendencję do dokładności i zwracania uwagi na detale, co może mieć pozytywny wpływ na jakość produktów lub usług oferowanych przez firmę.
Warto też wspomnieć, że w Europie kobiety są lepiej wyedukowane niż mężczyźni. Może się to więc przekładać na podejmowanie lepszych decyzji, proponowanie lepszych strategii i popełnianie mniejszej liczby błędów.
Czy te korzyści prowadzą do mierzalnego sukcesu firmy? Tak. Jak pokazują badania, firmy z większą liczbą kobiet w zarządach odnotowały wyższe marże netto oraz mniej zmian w cenach akcji. Ponadto, jest to też dobre dla środowiska ponieważ prawie połowa polskich firm zarządzanych przez kobiety wdrożyła zasady ESG.

“Liczne badania pokazują, że zarządy, w których zasiadają kobiety, mają większe zyski. Za obecnością kobiet na stanowiskach kierowniczych przemawiają też pewne umiejętności, jakie przejawia większość z nas. Empatia, dobra organizacja, współpraca, skuteczne budowanie zespołów czy dbanie o dobre relacje to budulec innowacyjnych przedsiębiorstw XXI w. Dlatego jako kobieta i członek zarządu dużej firmy wierzę przede wszystkim w siłę rynku i dobrych wyników, aktywizację zawodową kobiet, promowanie różnorodności i wdrażanie działań na rzecz równości kobiet i mężczyzn w miejscu pracy.”
Ewa Gawrońska-Micuń,
Dyrektor Operacyjna i Członek Zarządu w Bibby Financial Services
Jak wspierać kobiety w miejscu pracy?
Pierwszym krokiem do prawdziwego wsparcia kobiet jest zrozumienie, że ich potrzeby i wyzwania w miejscu pracy mogą różnić się od mężczyzn. Dlatego warto zacząć od uważnego słuchania i komunikowania się z kobietami, aby zrozumieć ich doświadczenia i potrzeby.Podstawą jest też zapewnienie im równych szans i możliwości rozwoju zawodowego, np. poprzez programy szkoleniowe i ścieżki kariery, które pomogą im zdobywać nowe umiejętności i awansować.
Kolejnym sposobem na wspieranie kobiet w miejscach pracy jest promowanie kultury organizacyjnej, która pozwala na równość płci. Warto budować świadomość i edukować pracowników na temat różnic płciowych i ich wpływu na pracę. W ten sposób można zapewnić, że wszyscy pracownicy są traktowani z szacunkiem i godnością.
Również ważne jest, aby zapewnić kobietom elastyczność w pracy, co pozwoli im na lepsze dostosowanie swojego życia prywatnego i zawodowego. Opcje takie jak elastyczne godziny pracy, praca zdalna i opieka nad dziećmi mogą pomóc kobietom osiągnąć równowagę między życiem prywatnym a pracą.
Ostatnią, ale nie mniej ważną metodą na wspieranie kobiet w miejscach pracy, jest tworzenie grup wsparcia, mentoring i networking. To pomaga kobietom połączyć się z innymi kobietami w branży i uzyskać wsparcie oraz doradztwo w swojej karierze. Ważne jest, aby zapewnić kobietom miejsce do dzielenia się swoimi doświadczeniami i szukania pomocy w rozwiązywaniu problemów.
Kobiety w Bibby Financial Services
W naszej firmie 63% pracowników stanowią kobiety i bardzo jesteśmy z tego powodu szczęśliwi. Jak często powtarza męska część Bibby, dzięki kobietom pracuje im się o wiele lepiej i milej. Są skrupulatne, odpowiedzialne, troskliwe i niezwykle efektywne. Nasi klienci często chwalą ich przyjazność i pomocność. Dlatego bardzo się staramy, aby jak najbardziej dbać o żeńską część naszej firmy.
Niestety na rynku pracy sytuacja dalej jest daleka od idealnej. Jak wynika z naszego badania Bibby MSP Index “Różne, ale czy równe?”, aż 42% przebadanych polek nie zgodziło się ze stwierdzeniem, że obie płcie mają równe szanse w miejscu pracy. Dlatego kluczowe jest ciągłe komunikowanie korzyści płynących z wyrównania szans na rynku pracy. Bo to właśnie dzięki współpracy kobiet i mężczyzn firmy będą w stanie osiągnąć największy sukces a kobiety będą mogły się cieszyć pełną równością i uznaniem za swoją pracę.