Jak wzmacniać szanse przedsiębiorczych kobiet?
Komentarz Lucile Flamand, Chief Strategic Development Officer, Bibby Financial Services
Według danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego kobiety stanowią mniej niż jedną trzecią przedsiębiorców. I chociaż zapewniają dwa razy większy przychód z każdego zainwestowanego dolara, właścicielki firm nadal otrzymują mniej niż połowę kapitału na inwestycje przedsiębiorców płci męskiej.
To daje wszystkim firmom zapewniającym finansowanie ogromną szansę na wspieranie większej liczby przedsiębiorstw prowadzonych przez kobiety. Ten temat pasjonuje mnie jako członka zarządu firmy faktoringowej. Mimo że spędzamy dużo czasu na mówieniu o zapewnianiu kobietom równych szans, realne znaczenie dla kobiet w świecie biznesu i bankowości będzie miało przede wszystkim zapewnienie równych wyników
Do tego zagadnienia trafnie nawiązuje tegoroczna kampania z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet, która w Wielkiej Brytanii prowadzona jest pod hasłem #EmbraceEquity.
To odpowiedni moment na refleksję o tym, co możemy zrobić, aby na rynku działało więcej firm prowadzonych przez kobiety. Zapewnienie finansowania jest jedną z najważniejszych kwestii.
Jakie szanse mają kobiety?
Kobietom, właścicielkom firm, jest znacznie trudniej uzyskać finansowanie swojej działalności. Stanowczo zbyt często słyszą: „nie”.
Jest ku temu kilka powodów.
Po pierwsze, wszyscy wiemy, że bankowość historycznie była zdominowana przez mężczyzny i w dużej mierze nadal tak jest. Nawet dzisiaj, w szeroko pojętej globalnej branży usług finansowych, kobiety są nadal niedostatecznie reprezentowane. W 2021 r. kobiety zajmowały zaledwie 21% miejsc w zarządach, 19% stanowisk kierowniczych i 5% stanowisk dyrektorów generalnych (źródło: Deloitte).
Od właścicielek firm wiem, że szukając finansowania często czują się odizolowane i nie są pewne, komu zaufać.
Po drugie, jak podkreślono w badaniach przeprowadzonych przez LinkedIn, kobiety częściej niż mężczyźni mają słabo rozwinięte sieci kontaktów, co oznacza, że właścicielki rozwijających się firm muszą ciężej pracować, aby postawić stopę w drzwiach i dotrzeć do odpowiednich osób. Dlatego może im zająć więcej czasu, aby zbudować ważne relacje i wiarygodność dla siebie i swojej firmy.
Wreszcie wiemy, że kobiety częściej napotykają bariery instytucjonalne, takie jak koszt opieki nad dziećmi, zakorzenione stygmatyzacje i zniechęcające postawy społeczne. Wszystko to nadal przyczynia się do osłabienia pewności siebie, powstania luk w wiedzy, czy możliwościach i osiągnięciach kobiet.
Raport OECD "The Missing Entrepreneurs" wyraźnie to potwierdza: w porównaniu do mężczyzn, tylko 75% kobiet w krajach UE i OECD wierzy, że posiadają umiejętności konieczne do założenia własnego biznesu. Ponadto, w porównaniu do mężczyzn tylko 60-70% kobiet wierzy, że ich firma stworzy 20 lub więcej nowych miejsc pracy w ciągu następnych pięciu lat.
Uprzedzenia – nieuświadomione, ale istotne
Zapytaj kogokolwiek w instytucji finansowej, czy jest bardziej prawdopodobne, że zapewni finansowanie mężczyźnie niż kobiecie. Wyobrażam sobie, że większość nie będzie w ten sposób stronnicza. W dzisiejszych czasach banki mają te same kryteria finansowania w odniesieniu do mężczyzn i kobiet – ale to nie znaczy, że jest to sprawiedliwe.
Równość to za mało. Musimy uznać, że nieuświadomione uprzedzenia odgrywają główną rolę w uniemożliwianiu kobietom dostępu do potrzebnego im kapitału.
Wspomniałam o różnych barierach instytucjonalnych, które mogą uniemożliwić kobiecie dostęp do finansowania lub założenie firmy. Przyjrzyjmy się bliżej kwestii opieki nad dziećmi. Kiedy banki oceniają CV lub historię właściciela firmy, lata opieki nad dziećmi traktowane są jako zawodowa "bezczynność". Jednak wychowanie dziecka nie oznacza, że ktoś jest mniej zdolny do prowadzenia firmy, w jakikolwiek sposób. Moim zdaniem jest zupełnie odwrotnie.
Dlatego tak ważne jest, aby w biznesie widzieć człowieka i jego rzeczywistość oraz ograniczenia społeczne. Jako firmy sektora finansowego powinniśmy dokonać przeglądu naszej polityki i kryteriów oceny klientów, aby zobaczyć, gdzie kobiety - założycielki firm mogą częściej napotykać bariery. Powinniśmy też zastanowić się, jakich zmian możemy dokonać.
Musimy również uważać na uprzedzenia wynikające z technologii i algorytmów. AI i fintech zrewolucjonizowały rynek, ale w rzeczywistości algorytmy nie zawsze podejmują w ocenie ryzyka najlepsze lub najbardziej sprawiedliwe decyzje oparte. Nieustannie postrzegają działające kompleksowo firmy jako zbyt ryzykowne. Poniekąd powielają stronnicze poglądy osób, które te algorytmy tworzyły.
Trzymaj lustro w swojej organizacji
Sektor finansowy rozpoczął już prace nad wprowadzeniem zasad wspierających różnorodność. Prowadzone są szkolenia, wdrażane odpowiednie wzorce zachowań. W rozpoznawaniu i korygowaniu uprzedzeń, zwłaszcza tych nieuświadomionych, pomaga kultura oparta uczciwości oraz otwartej rozmowie.
Ostatecznie, aby zapewnić przedsiębiorcom finansowanie, musimy dokładnie zrozumieć naszych klientów, ich działalność i złożoność rynku. Wielu tradycyjnych kredytodawców tego nie robi. W Bibby Financial Services jesteśmy dumni z naszej elastyczności i decyzyjności, która uwzględnia wiele aspektów. To nas wyróżnia na rynku i tym wygrywamy, również z algorytmami, którymi posługują się fintechy.
Walcz w słusznej sprawie
Ostatnie dane z platformy danych Beauhurst wykazały, że w Wielkiej Brytanii wzrosła liczba firm założonych przez kobiety, które pozyskują finansowanie od firm venture capital. Dzieje się tak pomimo ogólnego spadku pozyskiwania funduszy. A zatem, jako sektor finansowy, jesteśmy na dobrej drodze.
Właściciele firm mają duży potencjał tworzenia przełomowych rozwiązań, ekscytujących projektów i nowatorskich biznesów. Dlatego teraz ważniejsze niż kiedykolwiek jest upewnienie się, że nadal walczymy w dobrej walce. Uznając możliwości i wyzwania stojące przed przedsiębiorstwami prowadzonymi przez kobiety, zadbajmy dla nich o finansowanie.
Interesują Cię tematy szans kobiet w biznesie? Zajrzyj do naszego raportu „Różne, ale czy równe? Jak wygląda sytuacja kobiet w małych i średnich firmach?
Czy uważasz, że dziś możemy mówić o większej niż kiedyś równości w miejscu pracy?
Lucile Flamand, Chief Strategy Development Officer, Bibby Financial Services:
- Myślę, że wiele firm robi duże postępy, ale z mojego doświadczenia jako kobiety w biznesie wynika, że jest jeszcze sporo do zrobienia. Zanim firmy wprowadzą swoje zmiany, musi dokonać się fundamentalna zmiana społeczna. Wiele przedsiębiorstw skupia się dziś na takich tematach, jak zrównywanie płac kobiet i mężczyzn, sposoby rekrutacji czy tworzenie pakietów szkoleniowo-rozwojowych dla kobiet. Jednak, aby to wszystko miało sens, potrzebujemy działań rządu w zakresie opieki nad dziećmi dla pracujących matek. To oczywiste, że wiele kobiet nie wraca do pracy po urodzeniu dzieci, ponieważ po prostu nie mogą sobie na to pozwolić. Jest to kwestia, którą należałoby się zająć globalnie, bo poprawiłoby to równość w miejscu pracy.
Równość płci to tylko jedna strona szerszego tematu, jakim jest różnorodność w miejscu pracy. Tym, na czym najbardziej powinniśmy się skupiać jest promowanie równości talentów. Talent powinien być podstawowym kryterium wyboru w każdej rekrutacji. Ważna jest też postawa – czasem brak pewnych umiejętności rekompensuje odpowiednie nastawienie.