Ekologiczna rewolucja: Jak przekształcić biznes i osiągać większe zyski

Ekologiczna rewolucja: Jak przekształcić biznes i osiągać większe zyski

Updated: 10 lipca 2023

Integracja wartości biznesowych z ekologią to klucz do serc, umysłów i portfeli klientów. Równolegle zrównoważone, zielone praktyki firm są nie tylko przedmiotem zainteresowania polityki UE. W szerszym ujęciu strategia ESG stanowi fundament zdrowego biznesu. Otwarcie się na E – environmental/ środowisko, S – social responsibility/społeczną odpowiedzialność i G – governance/ład korporacyjny, to integracja w firmie wartości dotyczących zrównoważonego rozwoju. Rynkowym trendem jest tu E – jak ekologia – i na pewno z ekologicznymi innowacjami można wydatnie obniżyć koszty prowadzonej działalności. Zbudować większą rozpoznawalność marki, co wpływa na jej rentowność i wspiera długoterminową odporność firmy.
Jak tego dokonać?

Na podstawie podcastu BIZNES JUTRA Bibby Financial Services z udziałem Bartosza Woźnickiego, szefa sprzedaży i marketingu oraz członka zarządu CLOVIN S.A. To firma zbudowana od podstaw i działająca w sposób zrównoważony. Wytwarza ekologiczne środki czystości dla sektora zdrowia i klientów indywidualnych. Jest obecna na 50. rynkach.

Podlaska marka Clovin, zajmująca się produkcją i dystrybucją środków czystości oprócz produktów ekologicznie zrównoważonych, może pochwalić się dążeniem do pasywności energetycznej. Prąd czerpie z własnej farmy fotowoltaicznej, a ciepło z maszyn produkcyjnych wraca do obiegu. Aby jeszcze lepiej korzystać z możliwości innowacyjnego podejścia do źródeł wytwarzania, firma poszukuje obecnie optymalnych magazynów energii. W ten sposób nie traci nic z potencjału i kierunku rozwoju, jaki wyznaczył jej zarząd jeszcze w 1995 roku, w momencie powstania. Oto pierwszy z warunków przeprowadzenia skutecznej zielonej rewolucji w firmie – przekonanie i determinacja zarządu.

Instynkt pośpiechu

Instynkt pośpiechu 

W firmie MŚP autorami i promotorami zielonej polityki są właściciele/zarząd. Wyraźny impuls właścicielski powinien zostać przełożony na harmonogram zmian, który odpowiada realizmowi, tzn., trzeba dać sobie czas. Redukcja odpadów, recykling, efektywność energetyczna, ochrona wody czy zrównoważone praktyki zaopatrzenia – zadbanie nawet o jeden z tych czynników wymaga troski przez niejedną kadencję zarządu. „Liczenie na zyski wygenerowane z inwestycji w rekuperację ciepła liczoną w kwartałach nie ma sensu – mówi Bartosz Woźnicki z Clovin. – My długo czekaliśmy na możliwość zamknięcia obiegu i wykorzystania w produkcji soli z wody morskiej, zamiast tej z kopalni, która jest nieekologiczna” – podaje kolejny przykład.  Tak mocno zarysowany cywilizacyjnie instynkt pośpiechu tu nie zadziała.

Masło w lodówce

Kompleksowa ocena wpływu procesu produkcji na środowisko może przynieść wiele cennych spostrzeżeń. Stanowi kolejny warunek zielonej transformacji biznesu. Np. ustalanie mostków energetycznych pomoże ograniczyć zużycie prądu. Weźmy przykład z hiper- i supermarketów, które wiosną 2023 r. wprowadziły zamykane lodówki z nabiałem, aby ograniczyć stratę energii z otwartych regałów. (np. Carrefour w galerii Westfield, Warszawa). Wyraźnie sformułowane cele środowiskowe odnoszą się do wielu aspektów biznesu różnej wielkości. Cele te mogą obejmować redukcję emisji CO2, minimalizację odpadów, promowanie różnorodności biologicznej, czy optymalizację zasobów. Diagnostyka S.A. elektryfikuje flotę kurierską i buduje własne stacje ładowania samochodów. MindBlowing daje drugie życie bannerom i roll-upom – wykonuje z nich saszetki na dokumenty. Globalni gracze, tj. Mondelēz w Polsce redukują odpady w produkcji żywności – o 28 proc., w dystrybucji – o 65 proc.

Bartosz Woźnicki, Clovin: Jeśli skończy się na tym, że dział marketingu będzie komunikował, że „opakowania  naszych produktów nadają się do recyklingu”, to ślizgając się po powierzchni niewiele się uzyska. W istocie chodzi o to, żeby każda pracownica i każdy pracownik w firmie wiedział, że codzienną pracą wypływa na oddziaływanie środowiskowe organizacji. Żeby ktoś na koniec dnia podniósł papierek leżący na ziemi.

Co i do kogo mówić

Z pewnością nie od razu uda się też zaangażować wszystkich interesariuszy: pracowników, klientów, dostawców w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. To bardzo istotny czynnik powodzenia całości. Trzeba rozpocząć od przejrzystej informacji o inicjatywach środowiskowych i podkreślać pozytywny wpływ wysiłków – to odnosi się do załogi. Klientów należy zachęcać do dokonywania zrównoważonych wyborów. Np. polska marka Kabak, produkująca dodatki i akcesoria modowe zamiast Black Friday proponuje coś przeciwnego – Green Friday, a globalna marka odzieży taktycznej Helikon-Tex przeniosła część produkcji z Azji do Polski. Z skrawków materiałów szyje dodatki survivalowe. Na pewno są to sposoby na to, aby na zatłoczonym rynku wyróżnić się na tle konkurencji. Takie podejście nie tylko przyciąga klientów dbających o środowisko, ale pozycjonuje firmę jako lidera w branży, co zauważają media i wzmacniają jej reputację.

Nie jesteśmy sami

Nie jesteśmy sami

Szansę tworzy globalna, kulturowa zamiana. Sprzedaż żywności ekologicznej w USA wzrosła o 4,3 proc. w 2022 r. i pierwszy raz kategoria ta przekroczyła granicę 60 mld dol./rok.  Na rentowność w zrównoważonym rolnictwie wpływają korzyści skali, dostęp do rynków i preferencje konsumentów. Także firmy zajmujące się energooszczędnymi technologiami odnotowały wzrost. Raport Zion Market Research wskazuje, że w tym roku światowy rynek budownictwa ekologicznego ma osiągnąć wartość 388 mld dol. Na co wpływają chociażby ceny energii – wzrost popytu. Branża gospodarowania odpadami i recyklingu też staje się coraz bardziej dochodowa. Wg raportu Global Market Insights, wielkość światowego rynku recyklingu ma przekroczyć 125 mld dol. do 2025 r.

Ciągłe doskonalenie

Jednak należy przestrzec przed hurra-optymizmem. Chociaż wiele ekobiznesów już wykazało rentowność, sukces nie jest gwarantowany od razu i dla każdego przedsięwzięcia. 

Dlatego wciąż należy brać pod uwagę czynniki tj: dynamika rynku, zarządzanie finansami i trendy konsumenckie w określaniu rentowności poszczególnych segmentów. Bo zrównoważony rozwój to nie rozbicie kasyna, a podróż ku ideałowi produkcji pasywnej. Ale, czy tylko chodzi o produkcję?  Przedsiębiorcy powinni przyjrzeć się też prawom pracowników – politykom zatrudniania, antydyskryminacyjnym, jawności wynagrodzeń i ścieżki kariery. Wymaga to nieustannego zaangażowania w zmieniający się krajobraz rynkowy, ekologiczny, polityczny. A jeśli nie instynkt przedsiębiorcy, to o zmianach zdecyduje polityka – do 2027 roku unijna dyrektywa CSRD zobowiąże wszystkie spółki zainteresowania publicznego do raportowania ESG wg ujednoliconego, europejskiego standardu, ESRS. Liczyć się będzie wtedy na równi ekologia, zarządzanie i człowiek. Ze współdziałania tych czynników na konta firm popłyną zielone pieniądze.

Chcesz więcej takich informacji?

Otrzymuj powiadomienia

Dbamy o ochronę Twoich danych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Sukcesja w firmie
Blog

Biznes czy rodzina?

Sukcesja firmy to skomplikowany proces, do którego trzeba się dobrze przygotować. Oto jak podejść do sukcesji, aby firma zdrowo się rozwijała.
Czy podatki mogą być Twoim sprzymierzeńcem?
Blog

Czy podatki mogą być Twoim sprzymierzeńcem?

Podatki kojarzą się zazwyczaj negatywnie, ale czy mogą być Twoim sprzymierzeńcem i źródłem przewagi konkurencyjnej? Zapraszamy do lektury artykułu!
Wyzwania w branży tworzyw sztucznych i opakowań
Blog

Wyzwania w branży tworzyw sztucznych i opakowań

Dowiedz się przed jakimi wyzwaniami stanęły firmy z branży tworzyw sztucznych i opakować w 2022 roku!
Jak przeprowadzić firmę przez kryzys
Blog

Jak przeprowadzić firmę przez kryzys

Wcześniej pandemia koronawirusa, teraz wojna w Ukrainie i sankcje nałożone na Rosję oraz Białoruś. Kryzys może pojawić się w każdej chwili i dotknąć każdą firmę.