Dobrostan pracowników a sukces finansowy. Jak inwestowanie w ludzi prowadzi do wzrostu zysków?
Inwestowanie w rozwój pracowników ma podstawowe znaczenie dla długoterminowego rozwoju i sukcesu firmy. Co też oznacza, że nawet jeśli zmienia się otoczenie biznesu, nadchodzą jeszcze nowsze technologie, to pracownicy i tak pozostają najważniejszym zasobem przedsiębiorstwa. Czymś, co je wyróżnia na rynku. Działa tu uniwersalna zasada – firmy są zakładane przez pracowników, prowadzone przez pracowników i wreszcie upadają, gdy ich tracą.
Na podstawie podcastu BIZNES JUTRA z udziałem Janusza Kamieńskiego – konsultanta, trenera, menedżera i wykładowcy na Uniwersytecie WSB Merito Gdańsk. Jest też założycielem Strategy&Results, firmy która doradza zarządom i wspiera rozwój personelu w Polsce, Czechach, Danii, Holandii, Niemczech, Rumunii oraz Wielkiej Brytanii.
Przedsiębiorstwa tworzą złożone struktury. Składają się na nie strategie, realizowane przez procesy, które prowadzą do powstania produktów i usług. Pierwiastek ludzki w tym wszystkim jest najważniejszy, gdyż ożywia tę strukturę, a o wartości pracowników dla całości biznesu decydują na równi ich kompetencje i zaangażowanie. Zarządy firm, które to rozumieją, osiągają najlepsze wyniki – chodzi o produktywność, zwrot z inwestycji i zadowolenie wszystkich interesariuszy.

Współpraca vs folwark
Janusz Kamieński: „Wyższy poziom świadomości zakłada, że szef wie, co jest ważne dla jego pracowników w sferze ich oczekiwań i tego, co jest dla nich ważne. I jeśli potrafi im to zapewnić, nie traci wówczas czasu na kontrolę, bo ludzie ze wzajemnością oddają organizacji największy dar – motywację i zaangażowanie. Dzięki temu, lider może zająć się działaniami strategicznymi”. |
Zarzadzanie w zmiennych czasach
Wraz z ewolucją krajobrazu biznesowego firmy muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych, potrzeb klientów. Jest to możliwe przez właściwe rozpoznanie potrzeb nie tylko rynku, ale też inwestowanie w pracowników. Chodzi o szkolenia i programy rozwojowe. Ale nie tylko. Pracownicy mogą rozwijać się też poprzez coraz bardziej zaawansowane zadania, nowe projekty, pracę w odświeżonych zespołach. To proces prowadzony na żywym organizmie, bo dzieje się równolegle do rozwoju całej firmy.
Równomierny rozwój wszystkich pracowników jest bardzo szczytnym postulatem, choć w praktyce trudnym w realizacji. Z punktu widzenia efektów osiąganych przez firmę, najważniejszy jest rozwój utalentowanych pracowników. To ich należy rozwijać w pierwszym rzędzie, oczywiście nie zapominając o innych, dlatego by nie poczuli się pominięci. Przy okazji zostawiając sobie możliwości wyłuskiwania z tej grupy przyszłych gwiazd.
Dlaczego odchodzą?
Analogicznie jest z rotacją pracowników. Firmy z niepokojem przyjmują fakt dużej rotacji. Konstruują programy HR-owe mające temu przeciwdziałać. Oczywiście, każde działanie przeciwdziałające zmniejszeniu liczby odejść ma głęboki sens, nie tylko ekonomiczny. Jednak rotacja staje się prawdziwym problemem wtedy, gdy odchodzą najlepsi pracownicy – ci najbardziej utalentowani.
Z tego też powodu zaczęto prześcigać się w stworzeniu biur z hamakami, w udostępnianiu zespołom różnego rodzaju świadczeń dodatkowych po to, żeby zatrzymać ludzi. Jednak nawet systemy benefitów, w tym premiowe nie zastąpią dobrego zarządzania i odpowiedniego podejścia do pracowników. Rzecz dotyczy całej sfery modnego wellbeingu. Na dobrostan pracownic i pracowników największy wpływ mają relacje w organizacji, w tym to, co się dzieje na linii pracownik – bezpośredni przełożony. Odreagowanie na siłowni stresu w tych relacjach może wystarczyć na miesiąc. Ukrywanie sytuacji konfliktowych jest niedopuszczalne i długofalowo kosztowne.
|
Lider, nie szef
Dział HR powinien tak tworzyć procesy rozwojowe pracowników, aby zmierzały do określonych celów, które firma chce osiągnąć, a po drodze je monitorować. Inną sprawą jest to, że trudno o dobry system mierzenia pracowniczych celów rozwojowych dlatego, że są to cele jakościowe. I tu dochodzimy z powrotem do tego, że rozwój firmy jest nierozerwalnie związany z rozwojem jej pracowników. To system złożony. Zarządzanie nim wymaga ustrukturyzowanego geniuszu, ciężkiej pracy
i przywództwa opartego na wartościach takich jak: autonomia, odpowiedzialność, orientacja na potrzeby drugiego człowieka – pracownika i klienta. Inaczej rzecz ujmując – gdy spojrzymy w górę, w stronę gabinetu zarządu, chodzi o zmianę na wizytówce z „szef” na „lider”.
O tym jak należy konstruować badania dla małego i średniego biznesu, jak je analizować oraz o zaufaniu do instytucji badawczych w tym podcaście >>
Listen on Spotify Listen on Google Podcasts Listen on Apple Podcasts