5 listopada 2025

Polskie firmy transportowe nie potrafią dziś wskazać jednego priorytetu, który pomógłby im w obecnym kryzysie – potrzebują wsparcia w wielu obszarach jednocześnie.
Z najnowszego badania Bibby Financial Services, zrealizowanego przez Keralla Research we wrześniu 2025 r., wynika, że 37 proc. przewoźników oczekuje lepszej ochrony ze strony państwa, 36 proc. liczy na łatwiejszy dostęp do finansowania, 36 proc. – na zmniejszenie obciążeń unijnych, a 35 proc. – na niższe koszty kredytów.

Piotr%20Taras.pngTransport jest jednym z filarów polskiej gospodarki, ale też jedną z branż najbardziej narażonych na wahania koniunktury. Dlatego regularnie analizujemy oczekiwania przewoźników i ich nastroje rynkowe. Dane pokazują, że dziś firmy nie szukają przywilejów, lecz stabilnych zasad gry – prostszych regulacji, dostępu do finansowania i większej przewidywalności rynku. To fundament każdej działalności, a w transporcie – warunek przetrwania – podkreśla Piotr Taras, dyrektor ds. finansowania biznesu w Bibby Financial Services Polska.

Przewoźników nie różnicuje w tym kontekście rozmiar floty – potrzeba wsparcia jest podobna zarówno w małych, jak i większych firmach. Zróżnicowanie odpowiedzi badanych firm pokazuje, że polski sektor transportowy jest przeciążony na kilku frontach jednocześnie – finansowym, regulacyjnym i operacyjnym. Przewoźnicy zmagają się z rosnącymi kosztami paliwa, opłat drogowych i pracy, a jednocześnie utrudnieniem dla nich są coraz bardziej skomplikowane, ich zdaniem, przepisy i trudny dostęp do finansowania.

Wśród uczestników badania panuje przekonanie, że polski sektor transportowy potrzebuje stabilnych warunków prowadzenia działalności i zmian systemowych, które przywrócą mu konkurencyjność na rynku europejskim. Eksperci zwracają uwagę, że bez lepszego dialogu między administracją publiczną a przedsiębiorcami trudno mówić o trwałym wzmocnieniu pozycji polskiego transportu.

 

16.png

Transport to sport dla twardych ludzi

Z badania i rozmów z przedsiębiorcami wynika, że oczekiwania branży dotyczą przede wszystkim równego traktowania i egzekwowania wspólnych zasad w całej Unii Europejskiej.

 

Temat nierównej konkurencji wraca jak bumerang. Przewoźnicy nie chcą przywilejów, lecz uczciwych zasad. Skoro istnieje Pakiet Mobilności, powinien obowiązywać wszystkich tak samo. Polskie firmy funkcjonują dziś w trybie ciągłego gaszenia pożarów – obciążone finansowo, regulacyjnie i operacyjnie. Mimo to wciąż walczą o ludzi, o zlecenia i o reputację. Transport to sport dla twardych ludzi – i z ogromnym szacunkiem patrzę, jak każdego dnia udowadniają, że potrafią działać dalej – mówi Dorota Syganiec-Marszewska, Transport Manager.

 

Z kolei przedstawiciele organizacji branżowych zwracają uwagę na konieczność ograniczenia nieuczciwych praktyk wśród samych przewoźników.
Największym wrogiem polskiego przewoźnika jest polski przewoźnik, który postępuje nieuczciwie – płaci pod stołem, stosuje wyłączniki w tachografach. Branża powinna być chroniona przede wszystkim przed takimi praktykami – zaznacza Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP).

 

Nasi przewoźnicy często nie potrafią powiedzieć „nie” zleceniodawcy, który narzuca zaniżoną stawkę. To prowadzi do błędnego koła – sami zaniżamy ceny usług, osłabiając pozycję całego rynku – dodaje Leszek Luda, prezes Polskiej Unii Transportu (PUT).

Niższe koszty finansowania i alternatywy dla kredytu

W kontekście oczekiwań branży dotyczących niższych kosztów kredytów, eksperci Bibby Financial Services zwracają uwagę, że w obecnym otoczeniu makroekonomicznym tradycyjne finansowanie obrotowe jest dla wielu przewoźników trudniej dostępne.

 

Dla części firm alternatywą wobec kredytów bankowych może być faktoring, który umożliwia odzyskanie środków zamrożonych w fakturach i finansowanie bieżącej działalności bez konieczności zwiększania zadłużenia. Co ważne, faktoring dobrze uzupełnia się z leasingiem, a dla przedsiębiorstw, które już korzystają z kredytu, stanowi elastyczne rozwiązanie płynnościowe – nie wpływa na bilans, a daje gotówkę. Dzięki temu biznes może się rozwijać, a firma nie zamyka sobie drogi do kolejnych kredytów – podsumowuje Piotr Taras z Bibby Financial Services Polska.

 

O badaniu

Badanie „Sytuacja w branży transportowej – 2025” zostało przeprowadzone przez Keralla Research na zlecenie Bibby Financial Services Polska we wrześniu 2025 roku wśród 100 firm transportowych. Respondentami byli właściciele i osoby decyzyjne w przedsiębiorstwach.

Skontaktuj się z nami

Zamień faktury w gotówkę i przyspiesz rozwój swojej firmy.

Transport w Polsce 2025: przewoźnicy potrzebują wsparcia finansowego i systemowych zmian