3 mity na temat faktoringu

Czy faktoring to na pewno rozwiązanie tylko dla tych firm, które są w gorszej kondycji finansowej, mają problemy z płynnością finansową, a bank odmówił im kredytu? Czy jest to narzędzie, za które trzeba słono zapłacić, a do tego mogą z niego skorzystać tylko duże przedsiębiorstwa? To tylko mity!

Mit 1. Faktoring jest dla słabych i w złej kondycji

W nowoczesnych finansach faktoring jest już znanym i często wykorzystywanym narzędziem. Jak u dobrego fachowca kombinerki, które zawsze są pod ręką, na wierzchu walizki z narzędziami, tak u dobrego dyrektora finansowego - faktoring. Kiedy ktoś wie, jak działa dźwignia finansowa i finansowanie zewnętrzne, tym chętniej korzysta z faktoringu.

Faktoring to nie tylko bieżące finansowanie, to także motor napędowy firmy, dzięki któremu można się rozwijać i poszerzać działalność. Za „odmrożoną” dzięki faktoringowi gotówkę przedsiębiorca może bowiem uzyskiwać korzystne rabaty u dostawców lub po prostu kupować więcej surowców potrzebnych do produkcji.

Ponadto faktoring to nie tylko finansowanie, ale także i szereg dodatkowych świadczeń, niezwykle przydatnych dla dobrze prosperujących i planujących rozwój firm.

Mit 2. Faktoring jest drogi

Utarło się przekonanie, że faktoring nie należy do tanich rozwiązań. Tymczasem rynek faktoringowy dynamicznie się rozwija. Od początku 2016 roku widać tendencję do rosnącego zainteresowania zwłaszcza faktoringiem pełnym. W ciągu III kwartału 2016 r. produkt ten (oferowany przez firmy skupione wokół Polskiego Związku Faktorów) odnotował obroty na poziomie prawie 48 mld zł, co stanowi zauważalny wzrost w stosunku do analogicznego okresu w poprzednim roku (niecałe 37 mld zł). Przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają także z faktoringu eksportowego.

Ponadto należy pamiętać, że w cenie, którą płacimy za usługę faktoringu, jest nie tylko koszt pieniądza, ale również weryfikacja odbiorcy, monitoring czy przejęcie ryzyka niewypłacalności odbiorcy.

Aby faktoring się opłacał, firma musi umiejętnie obracać uzyskanymi środkami. Znaczącą grupą klientów faktoringowych są branże uznawane powszechnie za nisko marżowe, m.in. transport czy paliwa.

Każdy praktyk gospodarczy wie, że zarabia się albo na stawce albo na obrocie. Dlatego ten przedsiębiorca, który decyduje się oddawać do faktoringu kwotowo większą część swojego obrotu, dostanie z pewnością lepsze stawki.

Mit 3. Faktoring jest tylko dla dużych firm

Wymagania małych i dużych firm względem faktoringu nie różnią się jakoś znacząco. Z przyczyn leżących po stronie dostępności do finansowania dla mniejszych firm często bardzo ważny jest aspekt wielkości linii finansowej, natomiast te większe zwracają coraz częściej uwagę na kwestie administrowania całym procesem spływu należności, jak również możliwości korzystania z faktoringu z opcją przejęcia ryzyka (w ramach faktoringu pełnego).

Posted by on 01 lutego 2017.