Jak robić interesy w Niemczech i nie zaprzepaścić swojej szansy już w pierwszym kroku?

  Niemcy to jeden z najważniejszych partnerów handlowych Polski. Polsko-niemiecki handel boje kolejne rekordy, a roczne obroty to ponad 80 miliardów euro. Dlatego jeśli planujecie współpracę z niemieckimi partnerami biznesowymi, warto poznać podstawowe zasady niemieckiej etykiety biznesowej.

Rozmowa z Andreasem Dehlzeit - CEO Bibby Financial Services GmbH z siedzibą w Düsseldorfie..

Porządek musi być!

Nie przez przypadek Niemcy są kojarzeni na całym świecie z punktualnością i uporządkowaniem. Te cechy wysoce cenią sobie również u swoich kontrahentów, dlatego idąc na pierwsze spotkanie z niemieckim partnerem, nie możesz się spóźnić. Warto też zawczasu przygotować agendę spotkania i przesłać ją do wglądu. Bardzo istotny jest też odpowiedni ubiór – pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, warto podkreślić wagę spotkania odpowiednim do okazji strojem. Klasyczny biznesowy garnitur dla panów, elegancka garsonka dla pań – oto standardy, które pomogą zrobić dobry interes z Niemcami.

Słowa, słowa, słowa

Niemcy przywiązują też dużą wagę do sposobu wypowiadania się – nie tylko podczas spotkania, ale również w korespondencji. Niezależnie od tego, czy piszesz tradycyjny list, e-mail, sms-a, czy też wiadomość w mediach społecznościowych, warto pamiętać o zachowaniu odpowiednich form grzecznościowych. Zadbaj też o jasność przekazu, co pozwoli drugiej stronie szybko zrozumieć, jakie są twoje oczekiwania.

Pogaduszki przy piwie

Powszechnie uważa się, że narodowym napojem Niemców jest piwo. Ta opinia sprawdza się w przypadku Bawarii, ale Niemcy to w sumie szesnaście bardzo różnych landów. Oczywiście spotkanie przy piwie nie jest niczym niecodziennym i pozwala na budowanie zaufania i relacji w bardziej nieformalnej, zrelaksowanej atmosferze. Niemniej, popijając najlepszego lokalnego lagera należy zawsze pamiętać, że spotkanie ma charakter biznesowy, a tym samym umiar w wychylaniu kolejnych kufli jest więcej niż wskazany.

Trudna przeszłość polsko-niemiecka

Niemcy są sąsiadami Polski od zarania dziejów i choć dziś nasze relacje można uznać za wzorcowe, nie zawsze tak było. W biznesowych i mniej biznesowych rozmowach lepiej unikać kontrowersyjnych tematów takich jak wzajemnie wyrządzone krzywdy i bolesne karty naszej wspólnej historii. Warto skupiać się na tym, co najważniejsze, czyli budowaniu partnerstwa biznesowego korzystnego dla obu stron.

 Andreas Dehlzeit jest CEO Bibby Financial Services GmbH z siedzibą w Düsseldorfie. Ma ponad 20 lat doświadczenia zawodowego i zarządzania w branży ubezpieczeniowej, faktoringowej oraz kredytowej. Jest ekspertem w dziedzinie finansów korporacyjnych. Przed Bibby Financial Services, pracował w spółkach Coface w Niemczech na różnych stanowiskach, ostatnio jako dyrektor zarządzający Coface Niemcy Vertriebs GmbH.

Posted by on 07 lipca 2016.