Faktoring ułatwia start w biznesie

Młode przedsiębiorstwa, które nie są jeszcze dość atrakcyjnymi partnerami dla banków i nie mogą liczyć na kredyt, a potrzebują pieniędzy na rozwój, mają alternatywę. Firmy faktoringowe mogą im zapewnić finansowanie, którego zabezpieczeniem są wystawione faktury.

Młodym firmom trudno zdobyć kredyt w banku, Ale mogą dostać pieniądze w zamian za wystawione faktury : Firma rozpoczynająca działalność jest finansowana najczęściej ze środków własnych jej założycieli. Dzięki ich kontaktom zaczyna pozyskiwać zlecenia od pierwszych klientów. Praktyka pokazuje, że nowe firmy nie mogą liczyć na taryfę ulgową. By konkurować z innymi, muszą przyjmować warunki dyktowane przez duże koncerny i akceptować długie terminy płatności.

Chińskie przyspieszenie

W takiej sytuacji było trzech właścicieli nowej firmy handlowej zamawiającej w Chinach gadżety reklamowe. Kontakty z dużymi klientami pozwoliły jej zdobyć pierwsze zlecenia. Barierą rozwoju był mały kapitał obrotowy - 270 tyś. zł -i brak zdolności kredytowej. Firma powstała w 2009 roku nie była jeszcze atrakcyjnym partnerem dla banku. By wypłynąć na szersze wody, konieczny był zastrzyk gotówki, ponieważ za towary produkowane w Chinach płaci się przed ich wysyłką. Wyjściem okazał się faktoring. W momencie podpisania umowy firmą mająca zaledwie trzech dużych odbiorców uzyskała limit finansowania wynoszący 400 tyś. zł. Dzięki gotówce zaczęła szybko realizować nowe kontrakty. Była w stanie przedpłacie za towar i tym samym powiększać skalę zleceń i liczbę odbiorców. Już cztery miesiące później obsługiwała dziewięciu dużych klientów, a limit finansowania wzrósł do miliona złotych. Faktor docenił dobry pomysł na biznes i kontakty właścicieli. Faktoring stał się paliwem, dzięki któremu firma szybko weszła na wyższe obroty.

Bezpieczny biznes

Firmy zaczynające działalność często obawiają się rozwijania biznesu poprzez kontakty z nowymi, niesprawdzonymi odbiorcami. Niewielkie przedsiębiorstwo transportowe, posiadające cztery zestawy transportowe i dwóch stałych klientów, tylko sporadycznie pozyskiwało nowe zlecenia na giełdzie Trans. Barierą hamującą rozwój była konieczność płacenia za paliwo gotówką, a także ryzy- ko pozyskania nierzetelnych odbiorców, a tym samym groźba braku zapłaty. Firma spotykała się już z problemami nieuregulowanych płatności. Zdecydowała się więc na skorzystanie z faktoringu. Uzyskując limit finansowania w wysokości 200 tyś. zł zdobyła płynność niezbędną do finansowania zakupów paliwa. Otrzymała również dostęp do baz danych nierzetelnych dłużników i tym samym skutecznie ograniczyła problem złych długów. W efekcie po roku współpracy z firmą faktoringową poszerzyła grono klientów i podwoiła liczbę zestawów transportowych. Udało się ustabilizować działalność i zacząć bardziej agresywne pozyskiwanie klientów.

Sprzedać pomysł

Motorem rozwoju nowej firmy jest pomysł, a także kontakty biznesowe założycieli. Wraz ze znajomością specyfiki rynku zdobytą w czasie pracy zawodowej są prawdziwym kapitałem, który może przynosić profity przez całe życie. Taki kapitał może być również doceniony przez faktora. Właściciele małej firmy, którzy zdobyli wcześniej doświadczenie w handlu w dużych koncernach, zdecydowali się na rozpoczęcie produkcji soków, wykorzystując licencje znanych bajek filmowych. Pierwszym zakontraktowanym odbiorcą towaru była duża sieć hipermarketów. Faktor zdecydował się udzielić finansowania, mając na uwadze połączenie kilku czynników - doświadczenia biznesowego właścicieli, dobrego pomysłu rokującego zbyt towarów i kontraktu z dużym i znanym odbiorcą. Młoda firma rozpoczynająca działalność niemal na starcie otrzymała limit finansowania pozwalający na utrzymanie płynności i regulowanie zobowiązań.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Posted by on 25 listopada 2010.